torsdag 15 maj 2008

...men här är en som säger nej :D

Haha, artikeln som jag blev intervjuad för! Eftersom jag är lat orkar jag inte skriva vad de första typerna sa, lite sammanfattat tyckte de typ att studentmössan är skitviktig osv. Typ som de allra flesta verkar tycka. Och de hade lagt ut massa pengar på diamantversionen...

"...men här är en som säger nej
Studentfirandet pågår för fullt under gymnasiets sista månad. Studentskivor, skärmössor, och kläder kostar. Ell Forselius på Täby Enskilda Gymnasium har valt att inte lägga sin slantar på det studentikosa.

- Det är onödigt att lägga 700 kronor på en mössa som man använder en gång och som dessutom är ful, säger Ell Forselius som går sista året på Täby Enskilda Gymnasium.
Vid sidan av skolan har hon en blogg som heter "Som en spegelboll". Förra hösten skrev hon ett satiriskt inlägg där hon kritiserar sättet som företagen säljer studentprylar på. Vissa i skolan har köpt alla tillbehör, broderier på mössan, nyckelringar och byxor.
- När man beställer står de bredvid och stressar, säger hon. De säger "klicka här", "det här väljer alla" och "det måste ju stå vilken klass du tillhör på mössan". Jag tror att man kommer att minnas vilken klass man gick i utan att det är broderat på mössan.

Ell använder ingen studentmössa. Hon har tagit avstånd från hela studentgrejen, men erkänner att det har lite med hennes envishet att göra.
- I ettan trivdes jag inte i min klass och råkade säga att jag inte ville vara med på studentgrejer. Jag är så envis så jag har hållit fasvid det.
- För de flesta går den sista månaden ut på att supa, fortsätter hon, och jag dricker inte. Man får göra som man vill. Om man vill lägga pengarna på att supa och köpa mössa får man göra det, men jag tycker det är onödigt."

Hahaha, jag framstår inte alls som en superbitter mösshatare. XP Jag gillar speciellt biten med "vid sidan av skolan har hon en blogg" - ja, för bloggen är ju verkligen det jag lägger ner MEST tid på efter skolan. XD Mamma tror att jag kommer få massvis med läsare nu, men jag är lite skeptisk. Kul är det i alla fall, kanske kan man inspirera NÅGON till att inte köpa mössa om de inte vill det?

Mamma är skitstolt i alla fall, det märks. Hon hatar också de där mössorna, så hon tycker ju det är jättekul att jag också gör det. "Mössan är en symbol för att man klarat av skolan? Ja, det är ju det enda som bevisar det...". Hoho.

That's enough of that shit.

Inga kommentarer: