fredag 12 oktober 2007

Ding dong - the weirdos are gone!

Nu har danskarna stuckit tillbaka till Skive, och livet kan återgå till det normala (förutom att mitt rum fortfarande luktar DKNY-parfym, men det försvinner väl förr eller senare). Idag var en vanlig skoldag, som dock avbröts av något sjukt spännande: mössutprovning.

Jag är inte säker på om jag uttryckt mina känslor inför studenten innan, men utifall att jag inte gjort det är det verkligen dags för det: total bojkott. Det finns många anledningar, och med tanke på hur många gånger jag fick upprepa dem redan är idag antar att det kommer bli sinnessjukt mycket det kommande året.

Till att börja med kan vi ta upp varför jag inte gillar studenten alls: därför att man inte tar studenten längre. Numera går man ut skolan, att "ta studenten" var när man på den gamla "goda" tiden fick skriva slutprov sista dagen, och in case av misslyckande fick smita ut bakvägen. Jag säger inte att det var ett bra system, men då tog man i alla fall studenten. Nu går man ut gymnasiet, vilket visserligen är en anledning att fira, men absolut ingen anledning att bli pank.

Och vad har jag emot mössorna, då? Tja, ärligt talat: allt. Föf det första är de fula - och den åsikten har jag varit av så länge som jag kan dra mig till minnes (sen jag var himla liten, med andra ord). För det andra hade inte mamma någon mössa när hon gick ut, och pappa gick aldrig gymnasiet: så jag har en del traditioner att leva upp till. För det tredje är det, som mamma påpekade, bara en rest från det gamla klassamhället när de rika överklassnobbarna tog studenten och gick ut med sina mössor, eller smet ut bakvägen, trots att de är svindyra. För det var överklassnobbarna som gjorde det. Och för det fjärde är de, som redan påpektas, svindyra.

I Täby har vi dessutom den "fina" traditionen att när man går ut gymnasiet skall man inskaffa sig en hiskeligt ful overall (Linda, ta inte illa upp: jag hittar ingen annan bild bara!) i valfri skrikig färg och be sina vänner klottra ner den. Känns det bekant men ändå inte? Det är antagligen för att i resten av Sverige är det vad man gör när man slutar högskolan. Men Täby är ju som bekant Lite finare, lite bättre, så självklart måste vi ha de fula jävlarna även vid "studenten". Det kan ni ju glömma, säger jag och förhoppningvis resten av sektorn (som funderar på att dissa de man kan köpa via skolan för den ABSURDA summan 400 kronor och istället inhandla nåt på Rusta för 50 spänn. Seriöst, 400 spänn kan man få ett par schyssta jeans för, och det tar jag mycket hellre!).

Förutom de här två sakerna, är det tusen andra saker du ska tänka på när du tar studenten. Börja med den meningslösa aktiviteten "flak", som jag alltid hatat pga de bisarra ljudvolymen och de skrikande ungdomarna som glider runt ens hus och stör. Jag dissar det här pga miljöskäl. Och pga saker jag sa när jag gick i ettan måste jag även bojkotta alla eventuella "studentfester" och annat som min klass kan tänkas tillstå. Det är nästan synd, för sånt hade kunnat vara kul (jag har absolut inget emot att fira att jag äntligen slutar skolan, det är "studenten" jag har problem med), men eftersom jag sa att jag absolut inte skulle joina nåt sånt i ettan och alla sa "du kommer ångra dig väl i trean" har jag inget val utan måste dissa det. Jag är envisare än synden, det borde ni veta.

Vi fick dessutom en fin broschyr med all skit man måste införskaffa, och jag tänkte gå igenom den med er. På första uppslaget av tre handlar det enbart om mössan samt de olika tillbehören. Först måste man ju välja sin modell, dvs vilket FODER man vill ha. Mycket nödvändigt. Det finns tre alternativ, den "traditionella" svenska flaggan, som "de flesta väljer" enligt de som sålde till oss, vilket knappast är sant för jag har knappt sett några sådana: de vill bara att man tar den för det kostar 30 kronor extra (dock finns inga priser utsatta i katalogen, det där såg jag på internet). Sen har vi "Uppsala" som jag sett mest av, här är en bild av en. Sen har vi "Lund" som är hel röd, vilket är vanligast i Skåne (no fucking shit, lady!?). Jag kan t o m länka till allihop för jag har inget liv: här har ni dem.

När man väl valt modell - för det förstår man ju att det är viktigt - är det dags att bestämma sig för kvalitet. Det finns såklart tre olika kvaliteter "budget" som endast har "vattenavvisande mösskulle" och tyvärr är gjord av konstläder (rackarns bananer, va? Om jag mot all förmodan skulle skaffa ett sånt här fanskap skulle jag ta budget enbart pga det). "Lyx" som är lite bättre, med den får man även "innerrem i äkta oxläder" (endast kul pga eventuella Clintan-referenser), "guldkant i innerrem" (mycket viktigt detalj förstår jag), "bättre passform", samt "extra smidig skärm" (ingen kvinna vill väl missa det?). Men egentligen ska man slå på stort och välja "diamant", som visserligen är cirka hundra kronor dyrare än de andra två, men ack så prisvärd: du får allt det du fick med de andra två, men även "foder som andas" (jag som var så rädd att mössan skulle kvävas!), "kokard med safirblå sten" (istället för de ytterst fula rosetterna), och det finast av allt "svensk krona inbroderad" på "kullen". Oj, oj, det här är verkligen något att tänka över! Ett fin diagram om hur den bra kvaliten finner ni här.

Har ni bestämt er? Håll i er, för vi fortsätter: nu måste vi bestämma oss för om vi vill ha en extra mösskulle så att vi kan få en svart eller guldig mössa vid behov. Man kan dessutom ha dem för att skydda mössan när det behövs (trots att materialet ska kunna stöta bort rödvin). Att mössan blir extra skitig eftersom överdraget färgar av sig (jag har undersökt) tar vi inte upp, va?

DESSUTOM, årets nyhet typ: man kan ha brodyrtext på baksidan, who wouldn't want that, va? I vitt (som absolut inte syns men skit samma) kan man få "Student 2008" eller "Täby Enskilda" (förhoppningsvis bara för vår skolas elever). Detta kostar 99 kronor extra. Dessutom kan man få initialer också, på det svarta, max fyra stycken (vilket också blir 99 extra). Många i min klass tog just sina initaler där, vilket jag tycker verkar skitfult. Själv hade jag nog skrivit "BAJS" bara för att se folks reaktioner. Eller - om jag varit seriös - klassens namn.

Efter det måste vi ju bestämma hur mössan ska se ut framifrån, aight? Man kan välja svart kant eller en "programstrimma" enligt någon lista där folk bestämt vilken färg ens linje är (vi är blå, hurra!). Nästan ingen tar det sista av någon anledning, och då ska man välja vad man vill för tryck. "Namn Klass @ Student 2008" är poppis eller "Marcus S3B @ Kultur 2008" som Marcus valde. En kille i parallellklassen valde "Yeah @ Dude", han är min idol.

Sen har vi de extra tillbehören, och nu får vi hålla hårt i hattten (HAHAH), för här har vi de riktigt spännande grejerna. Till att börja med har vi "programkokarden", ni vet den där grejen man får istället för en rosett om man köper diamant? För "bara" 60 spänn för du den i programmets egen färg. Nödvändighet noll, speciellt när man får en blå sten med mössan OCH VI GÅR SAM OCH ALLTSÅ BETALAR 60 EXTRA FÖR EN MINDRE SNYGG BLÅ FÄRG. Folk är så jävla lurade att jag nästan blir arg.

Man kan också få en ful liten pin med en ful bild som symboliserar ditt program. Jag gillar "energi" (är det ens ett program?), "handel & admin" och "omvårdnad" av de bilderna, alla andra är skitfula. Se efter själv. Sen har vi "flaggpin" "den pin som ingen student vill vara utan", som är en pin med en svensk flagga MED en mössa på. Om nån i min klass köpt den börjar jag gråta.

Uppslag två, nu är det bara kläder. Vi har 18 olika sorters tröjor i olika modeller - kill och tjej - som du bara måste ha. En officiellt student 2008-bikini finns såklart också, samt 5 modeller av underkläder. Vem vill inte ha trosor med sitt namn på? Eller ett par joggingbyxor i samma tema? Det här kan jag ändå förstå att folk vill ha, vissa av sakerna, men det är så absurt wannabe när de försökt rippa existerande märken och föra in "student" i dem. Fotbolls-EM-tröja, förresten, vad gör den här? ò_Ó

Det tredje - och sista - uppslaget är mitt favorit alla kategorier. Dock börjar jag bli trött i handen och en presentation av saker här är överflödiga, förstår ni inte det töntiga i det är ni lika körda och lurade som alla andra. Här kommer listan: badlakan ("student 2008"-tryck), flip flops (okej, jag HATAR flip flops, det är världens mest obekväma sko, efter converse, och med studenttryck!? HERREGUD), slipsnål (oj, vad jag behöver en), visselpipa (snart gråter jag igen), dog tag (-_-), manschettknappar (jag hade just tappat bort mina!), kavajpatch (för 50 spänn, högst prisvärt), nyckelband med flasköppnare (fantamig det enda intressanta i hela katalogen, men ändå diss!), plånbok (självklart med tryck och i äkta läder, onödighet ska synas!), champagneglas till champagnefrukosten (det är viktigt att man graverar in sitt namn, ju), flasköppnare (20 spänn, Z och M var inne på att bara köpa det), studenthatt (hahahah, den är sjukast, allvarligt. Räcker inte mössan?), klippslips (klipp av en bit varje dag i 30 dagar och räkna ner), tatueringar (så att man kan "vara student dygnet runt"!), studentkondomer ("till studentnatten", vilket är vanliga kondomer för hutlöst pris, i en kartongförpackning med studenttryck. Inte ens Indy skulle få sig ett ligg om han kom dragandes med såna, trust me), OCH DET ABSOLUT LÖJLIGASTE ALLA KATEGORIER:

Studentskorna.

Ta in det här nu. Det är alltså ett par wannabe-converse i vitt med "student 2008" tryckt på sidan på en stor svart spader, istället för nåt skomärke. Visserligen billiga, bara 195, men seriöst? Kommer någon se att man har studentskor? Nej, ingen som inte tittar riktigt nära kommer märka det. Ändå säljs dem. Och köps. Av en i min klass. Och trots att jag förklarade - djupt och seriöst - att jag aldrig mer kommer respektera henne hjälpte det inte.

Shit, nu kom ångesten igen. Det är dags för mig att sluta skriva och hoppas jag lyckats omvända någon. BOJKOTT. När jag går ut skolan blir det skrikgröna kläder, inget plakat, och sen får de som behagat dyka upp hänga med hem till mig och glo på film och köpa pizza eller nåt. Jag firar gärna att jag gått ut gymnasiet med mina kompisar: men det ska till mer än att två måndagar möts innan jag börjar skrika att jag har tagit studenten.

That's enough of that shit.

4 kommentarer:

Trams sa...

Det ska bli väldigt intressant att se exakt hur mycket jag kan få mina föräldrar att betala det här året... Jag tänker inte lägga ut pengar på alla de här sakerna de förväntar sig att jag ska göra nämligen...

Jag längtar till dagarna precis efter man gått ut. Innan man inser att man är arbetslös och inte vet vad man vill bli.

Ell sa...

Haha, jaa. XP Mamma sa att de nog betalat flak åt mig om jag åkt det, men det gör jag ju inte. XP

De dagarna kommer bli bäst. Sa vi Vänner-maraton eller? XP

Caroline sa...

hahaha det här inlägget låg som bokmärke i min "feelgood"-mapp.

de var på min skola idag och skulle sälja. för det första hade de inte ens med sig budgetmössan så man kunde inte titta på den. för det andra snokade de bakom ryggen på en och glodde på ens beställning och tyckte "ska du inte ha det här också???" och inte ens DATASYSTEMET lät en välja själv. "99% av sveriges studenter väljer svart band, är du säker på att du vill byta?"

"man tar bara studenten en gång..." YES, AND I'M VERY FUCKING GLAD, THANK YOU VERY MUCH!

Anonym sa...

Fantastiskt hur mycket en person "som inte bryr sig" kan bry sig så mycket...