fredag 29 februari 2008

Ångest klär mig inte

Igår kunde jag inte sova, så jag låg och fick ångest och försökte komma på en bra metafor för hur jag känner inför att sluta skolan och flytta hemifrån och allt. Det tog ett tag, men sen insåg jag att det är lite som när man lärde sig simma. Det var helt okej när ens föräldrar höll i en så, men när man skulle ut på djupt vatten själv... ja, ni fattar.

Jag kommer faktiskt ihåg en specifik gång när jag lärde mig simma. Vi var på landet, och pappa försökte lära mig. Han tyckte, efter mycket flumsim antar jag, att jag skulle simma runt bryggan på egen hand. Så jag simmar kanske två meter innan jag får panik och inser att jag kan inte. Desperat hugger jag tag i snöret som termometern hänger i (bryggan är kanske en meter ovanför vattenytan, och en termometer hänger ner i vattnet) för att hålla mig uppe. Med ena handen håller jag krampaktigt om det gröna plastsnöret, med andra och benen sparkar jag panikartet för att hålla mig uppe.

Så jag tänkte att precis så är. Precis så livrädd som jag var då är jag nu. Lika övertygad om att om jag släpper taget kommer jag att dö, lika arg för att jag inte klarar det, och lika mycket panik över att jag inte kan gå tillbaka. Och då fick jag mer ångest.

Innan, helt plötsligt, del två av minnet hoppade på mig. För det är klart jag inte hängde där resten av livet. Nej, jag insåg efter bara någon sekund att den där gröna linan inte skulle hålla länge till, och att jag i så fall skulle sjunka ner under vattnet helt, och så skulle pappa bli arg. Så jag samlade mig, typ genom en mental örfil eller nåt, och sen simmade jag bara vidare. Det kanske inte var snyggt eller bra eller ens i närheten av hur man simmar när man faktiskt kan det, men jag klarade mig runt bryggan i alla fall.

Efter att ha insett det hade jag faktiskt inte lika mycket ångest som innan. Jag tror att det här kanske löser sig trots allt.

That's enough of that shit.

4 kommentarer:

Trams sa...

Jag måste nog komma på en egen metafor för jag minns knappt hur det gick till när jag lärde mig simma. Men jag tror aldrig jag fick panik över det. Förutom för att dyka och det har jag fortfarande panik över. XP
Men ja, jag gillar din metafor ändå. Den säger väldigt mycket om hela den här situationen. OCh det kommer säkert att gå bra. I alla fall kan vi intala oss det och se till att det går bra antar jag.

Och jag ska nog kolla upp hemsidan som vi blev tipsade om idag på föreläsaningen om utlandsarbete.

Fast inte kanske just nu för nu måste jag komma på min "plan". XP

Ell sa...

Jag kommer bara ihåg just det där, speciellt om hur mycket panik jag hade. Resten är bara blurr typ. XP Eller jo, jag minns simskolan, mest för att den gav mig typ ingenting. XP
Men metaforer är bra eller nåt. Min är fin. XP

Det får du göra! Glöm bara inte bort det!

Trams sa...

Aaah... Simskola... Jag har vaga suddiga bilder från något sådant...
Det är en jättefin metafor ja. ;p

Jag ska skriva en post-it om det. ;p

Christine sa...

Aaw, jag förstår vad du menar även om jag själv alltid älskat att simma. Men det kommer gå BRA!! Du lärde dig ju simma, eller hur? :)