fredag 1 maj 2015

Vårstädning

Har adultat som fan de senaste dagarna och vårstädat min dator. Det var välbehövligt, den stackaren blir snart fyra år och har på senaste tiden varit så seg att jag med jämna mellanrum får psykbryt på den. Nog för att jag alltid får psykbryt på allting, men, eh, det känns alltid dumt att ragea för att datorn tar lite för lång tid på sig att öppna ett nytt Excel-dokument.

Anyway, tänkte berätta lite snabbt vad jag gjort för er som, likt jag, inte sköter maintenance på datorn som man ska och skulle behöva lite tips på vad man ska göra. Obviously Windows-fokuserat, för jag kan inget annat. Här är vad vi ska göra:

Töm internethistoriken. Detta var det första jag gjorde, vilket jag inte gjort på, eh, fyra år. För vem orkar? Men jävlar vad mycket snabbare internet blev när jag gjort det, så det första jag rekommenderar är fan det här. Visst måste man plötsligt logga in på alla hemsidor igen, men det tar bara några sekunder. I Chrome går man in på Historik --> Ta bort webbinformation... sedan har den mkt hjälpsamt klickat i vad den tycker man ska ta bort.

Kolla webbläsarens tillägg. Radera allt du inte använder (själv hade jag Missing E kvar, trots att det dog för flera år sedan) eller inte har installerat själv.

Diskdefragmentera. Det står att datorn gör det en gång i veckan, MEN DEN LJUGER. Det tog runt sex timmar för min diskdefragmentering, vilket inte alls var så farligt. En gammal dator jag hade tog minst ett dygn på sig, vill jag minnas. Diskfragmentering görs antingen genom att söka efter Diskdefragmenteraren, gå in under Start -->; Tillbehör --> Systemverktyg eller så öppnar man bara mappen Dator och högerklickar på sina respektive hårddiskar och väljer Egenskaper. Diskdefragmenteringen ligger under "Verktyg". (Här är en av mina favoritgifs som visar vad en diskdefragmentering gör med filerna på datorn. Den är så tillfredsställande.)

Felkontroll. Under hårddiskens Egenskaper --> "Verktyg" kan du även välja "Felkontroll" och låta datorn söka igenom sig själv efter fel. Troligtvis kommer den säga att det inte går, men då kan du klicka i "Schemalägg felkontroll" eller nåt sånt, då kommer den göra det nästa gång du startar om datorn.

Diskrensning. Haha, holy crap, jag visste inte ens att det här var en grej? Diskrensning tar bort onödiga filer från datorn, och man kan välja själv vilken typ av filer som ska bort. Jag tog bort allt, och frigjorde 38 GB!? 33 av dem låg i papperskorgen som varit otömd i fyra år. Heh. Jag trodde den gjorde det av sig själv en gång i veckan, men nähä. Diskrensning finns under "Allmänt" bland hårddiskens egenskaper och går superfort, när den väl analyserat vad som kan tas bort.

Stäng av autostart-program. Alltså jag är ju inte dum i huvet, naturligtvis brukar jag se till att program som genast poppar upp när man startar datorn slutar med det, meeen att en massa program startar sig själva i bakgrunden kände jag inte till. Klicka på Start och använd sökfunktionen för att hitta msconfig, välj fliken Autostart. Jag hittade skitmycket där, typ att Winamp, några random program som synkar Sony och Nokia-grejer (skitbra, när jag inte använder något av dem) startade sig själva. Klicka ur allt som inte ska startas, meeen ta det lugnt och klicka bara bort sånt som du vet vad det är.

Inaktivera Windows-funktioner. Ärligt talat, spelar du någonsin Harpan? Så varför ska den ligga kvar och skräpa? Gå in på Kontrollpanelen --> Program och hitta funktionen "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner". Här kan du klicka bort allt möjligt skit utan att avinstallera det, typ Harpan eller fucking Internet Explorer.

Avinstallera program. Jag upptäckte för någon månad sedan att jag fått något skitprogram installerat som gav mig skitmycket random ads på Google. Sedan dess går jag in i Kontrollpanelen --> Avinstallera ett program och sorterar dem på installeringsdatum med jämna mellanrum. Ser jag att någonting installerats nyligen som jag inte vet vad det är tar jag bort det. Ta en titt på listan med program, googla program du inte gillar/känner igen och ta reda på om det är nåt du vill ha. http://www.shouldiremoveit.com/ har jättebra info om vad olika program är.
Edit: Det kan vara så jävligt att du hittar program som inte GÅR att avinstallera, och då behöver vi ta till det tunga artilleriet (vilket jag just gjorde). Ladda ned AdwCleaner och låt den söka igenom datorn. Den kommer visa vilka filer den hittat och fråga vilka du vill ta bort. Om du inte känner igen något är det nog lika bra att ta bort det. (Något som är skumt som fan är att AdwCleaner inte dyker upp under installerade program, men om du öppnar programmet där du sparade det så kan du avinstallera det på en gång.)

Installera ett antivirusprogram. OKEJ, det är troligtvis bara jag som är dum i huvet och kör utan antivirus, men vafaaan när jag flyttade hemifrån slutade mina föräldrar betala Norton och här är jag nu fyra år senare. Har ju klarat mig hittills, men installerade ändå gratisversionen av Avast tidigare idag. Den sökte igenom datorn och tvingade mig att uppdatera lite program, och tvingade på mig Dropbox på köpet ... men det var nog lika bra, jag behöver någonstans att ha back-up på mitt skrivande.

Uppdatera datorn. Kontrollpanelen --> System och säkerhet --> Windows Update. Sök efter uppdateringar och uppdatera det som behövs. Det är uppenbarligen bra att ha allt uppdaterat för då blir datorn säkrare. Säger jag, som värsta experten.

Fysisk städning. I'm not gonna lie, jag äter framför datorn. Jag har även en tendens att peta i mitt hår - som är fullt av produkter - och sedan på tangentbordet. Det blir jävligt äckligt efter ett tag, så igår passade jag på att bända loss varenda tangent (med kniv, är superenkelt) och skrubba av dem. Lägg dem i ordningen du tog bort dem så slipper du sätta fel tangent på fel plats. Imorgon ska jag även öppna upp chassit och dammsuga lite inuti, för att få bort damm som garanterat samlats där och kanske stör fläktarna. (OBS. Jag vet inte hur bra det här fungerar för laptops, så, eh, googla innan du gör nåt dumt. För stationära går det skitbra dock.)

Sådär, då var vi klara! Om du, som jag, inte gjort något av det här på fyra år kommer du nästan garanterat ha en snabbare dator efteråt. Nästa steg är att vårstäda lägenheten, vilket du gör genom att pricka av alla punkter på Unfuck Your Habitats "The UFYH Guide to Spring Cleaning for Actual People". Finns även att ladda ned som PDF här.

Aaahhh. Känns det inte genast lite bättre?

True story.

2 kommentarer:

Fredskromk sa...

Eh. Datorer utan Antivirus borde helt ärligt inte tillåtas på internet. Avast är hyfsat bra och ser till att du slipper skit från filer. Du har troligen räddats från mycket obehagligt av din routers brandvägg och windows firewall.

Ell sa...

Hehe, men nu har jag iaf en. Måste säga att med tanke på hur många skitprogram jag installerat är det lite av ett under att datorn inte kraschat än. :P

Avast hade jag iaf hört talas om och det var gratis, så det lät bra i mina öron!