söndag 24 maj 2015

En smakebit på søndag: The Undrowned Child

För att ta sig igenom den här blogga varje dag-grejen är det fan bra att ha olika utmaningar man kan haka på, och förra veckan hörde jag talas om en norsk utmaning via Chriss.

Bildkälla: http://gronneskoger.blogspot.se/2015/05/gratulerer-sverige-en-smakebit-pa-sndag.html
Man ska alltså posta ett citat ur boken man läser för tillfället, och eftersom jag gärna fotar delar i böcker jag fastnar för och lägger ut på Twitter är det här en perfekt utmaning för mig. Just nu läser jag The Undrowned Child av Michelle Lovric, som jag plockade upp därför att det var en sjöjungfru på framsidan, med förhoppningen om att riktiga sjöjungfrur skulle dyka upp.

Här får ni ett citat som jag gillade ur boken:

'It has a tendency to fly out of people's hand,' he said. 
She looked at him closely - or rather, just above his head as he spoke. For Teo had a very unusual gift. When people spoke, she saw their words actually written in the air above them. Also the manner of their speaking: some with the curt efficiency of typewriting machines, some like laborious handwriting, others with flourishes and heavy under-linings. The old bookseller spoke like a scroll of parchment runrolling, each word beautifully distinct and old-fashioned.
Trams berättade att det här är en förmåga som en del människor verkligen har, och jag tror inte att Teos förmåga ska vara magisk. Utöver det har hon fotografisk minne och kan läsa uppochner, så jag tror inte det är något magiskt över det ... men storyn i övrigt är magisk.


Här får ni för övrigt ett bonuscitat. Jag tror vi alla kan relatera till Teo här.

True story.

P.S. Fuck yeah EUROVISION. D.S.

10 kommentarer:

Monika sa...

Dyker det upp några sjöjungfrur då? Tack för smakbiten!

Ell sa...

Jaaa, till min stora glädje är det faktiskt det. Riktigt häftiga sjöjungfrur till och med!

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten och trevlig söndag.

Cicilie sa...

Takk for smakebiten :)

Åsa sa...

Tack för smakbiten och ha en fortsatt fin söndag! :)

Bokdamen sa...

Tack för smakbitarna! :)

Boktjuven Ingerun sa...

Verkar vara en kul bok. Tack för smakbiten!

Ladys library sa...

Tack för smakbiten! Ha en trevlig söndagkväll!

Lotten sa...

Tack för smakbiten! Så frustrerande att se det någon annan säger skrivet ovanför huvudet. Jag skulle bli alldeles snurrig.

Mrs Calloway sa...

fotografiskt minne vore inte fel! och kanske kunde det vara bra att kunna läsa uppocher också. tack för smakebiten!