lördag 16 maj 2015

Ells extremt inkompletta guide till löpning

Hanna hade nån dröm om att vi var och sprang ett lopp ihop och känner sig plötsligt manad till att börja springa. JAAA. Jag vill verkligen ha löpande vänner så jag har folk att springa lopp med, men det går sådär när alla man känner är löphatande nördar. Jag ska iofs springa Blodomloppet med min bror om några veckor (fantastiskt, när jag inte tränat på tre veckor pga sjuk!), men han springer så jävla mycket fortare än mig så det är inte som att vi kommer springa ihop.

Hur som helst har jag ändå funderat på att skriva ihop nåt om mina bästa löptips, men det passar ju himla bra nu när Hanna kanske ska börja springa, så here goes, min extremt inkompletta guide till löpning:

  1. Skaffa nice träningskläder
    Okej, man kan iofs ge sig ut och springa i mjukisbyxor och en gammal t-shirt om det är allt man har, men har man möjligheten tycker jag man ska satsa på riktiga träningskläder i funktionsmaterial. Man går inte tillbaka till bomullstees efter det, jag lovar. Man behöver inte köpa de dyraste som finns på Stadium heller: det finns billigt på t ex H&M.

  2. Kör ett C25K-program
    En del personer är lite mer chill och kan ge sig ut och bara springa tills de tröttnar och det är kul för dem, men själv behöver jag ett mål annars ger jag upp efter tio meter. C25k, eller Couch to 5k är ett program för att gå från att vara soffliggare till att springa 5 km på nio veckor. Jag har testat det, fast jag hoppade in på vecka 3, och det funkade skitbra: min syster, som är väldigt lat, laddade ner programmet som app och klarade också av det. Har man ingen bra telefon kan man hitta programmet på C25k.com, där t o m finns översatt till svenska!

  3. Ta det lugnt
    Även om du inte kör C25k-programmet så gå fan inte ut och spring 10 km som uppvärmning din första dag. Även om du klarar det så är risken för skador ashög. I senaste Runner's World varnar de specifikt för att folk som är överviktiga, inaktiva eller simmare/cyklister är speciellt skadebenägna och bör ta det lugnt när de börjar springa. I ett annat nummer av Runner's World läste jag att hur länge man springer är viktigare än hur långt när man försöker komma igång, så det brukar jag alltid tänka på när jag håller ett väldigt långsamt tempo.

    Löpning ska få en att må bättre, inte sämre
  4. Hitta inspiration
    Det är inte alltid man vill gå ut och springa, inte ens när det är fantastiskt väder och vägarna skriker efter att bli löpta på. Då är det bra att ha ett konstant flöde av inspiration som motiverar en. Jag prenumererar t ex på Runner's World eftersom jag blir inspirerad av andras löpande, och följer massa fitblrs på tumblr för att få se bilder på folk som är ute och springer i vackra miljöer. Det funkar för mig! Jag kan även rekommendera Martina Haags bok "Heja, heja!" som handlar om löpning och är skitrolig.

  5. Spring ett lopp
    Min syster klarade som sagt c25k-programmet, men så fort hon avslutat det slutade hon springa för hon hade inga mål med sin träning. Lopp är bra på det sättet de ger en en anledning att fortsätta springa, och man behöver inte träna för ett ultramaraton. Lopp i stil med Colour Run är mest för kul och har inte ens tidtagning, vilket tar bort all press på att prestera. I andra lopp, t ex Vårruset, kan man välja om man vill ha tidtagning eller ej. Det finns alltid nåt man kan testa och det är sjukt mycket roligare än ett vanlig träningspass!

  6. Spring utan musik
    I flera år tyckte jag att folk som sprang utan musik var nån sorts psykotiska smurfar som troligtvis levde ett asketiskt liv på en bergstopp, men för typ ett år sen var jag tvungen att ge mig ut utan min MP3 eftersom den jäveln svikit mig och inte laddats ... och det var asnice? Sen dess har jag aldrig sprungit med musik. Enligt forskning hjälper musik en att prestera bättre, MEN det funkar bara om man springer utan ibland och med musik ibland. Springer man alltid med musik försvinner effekten. Även om att springa utan musik inte är din grej är det iaf värt att testa, för själv hade jag aldrig trott att det kunde vara så nice att springa utan tills jag gjorde det.

  7. Spring ofta
    Jag tror det som revolutionerat min löpning de senaste månaderna är att jag försöker springa fyra gånger i veckan istället för tre. Med tre gånger blev det alltför oftast bara en eller två gånger, men när jag satsar på fyra så är det faktiskt ganska ofta som jag klarar av det. Jag vet inte varför, men när löpandet är en vana som man gör mer än vad man inte gör det blir det lättare att ge sig ut. Det här är iofs bara ett bra tips om löpning är ens huvudsakliga träning, annars överanstränger man sig lätt.

  8. Ge dig själv små belöningar
    Varje gång jag klarat av ett träningspass dricker jag min favoritsmoothie. Dels för att det är gott och en nice belöning efter ett pass, dels för att den innehåller bananer och bär vilket är bra för återhämtningen. Det är ju inte helt rimligt att ge sig själv stora belöningar efter varenda träningspass, men en smoothie är en god och nyttig belöning som ändå är något att se fram emot.

  9. Variera träningen
    Spring olika rundor, i olika tempo, med olika gångintervaller när du springer. Finns inget som dödar ens löplust så fort som att traggla samma runda varje dag varje vecka. Åk till ett nytt ställe och spring en runda där. Gör en springutmaning. Var lite kreativ, helt enkelt!

  10. Logga träningen
    Jag har en träningsdagbok på Shapelink eftersom jag fick det gratis med min Runner's World-prenumeration (men jag tror man kan registrera sig gratis också?), men innan dess har jag hållit koll på hur långt och snabbt jag springer genom Excel. Det är alltid lättare att känna sig motiverad om man kan gå tillbaka och tydligt se att man blivit bättre. Dessutom kan det vara skönt att skriva lite träningsdagbok ibland, typ FY FAN DET HÄR VAR DEN SÄMSTA LÖPTUREN EVER eller ba JÄVLAR VAD GRYM JAG ÄR, utan att behöva störa alla på Twitter ...

  11. Ge det en chans
    Löpning är fan inte särskilt kul i början. Det gäller att hålla igång ett tag, tills man har den där första rundan där man helt plötsligt är två minuter snabbare än vanligt och det känns som att man flyger fram över marken, spänstig som en gasell i en Disney-film typ. Det kan ta ett par veckor, men när man väl får den känslan är det fan amazing. Sen kommer man behöva springa ett par veckor till innan man känner sig så nästa gång, men under den tiden kanske man börjar se det nice i ett mindre bra pass på en tisdagskväll. Förhoppningsvis blir det roligt efter ett tag, och det är väl det som gör det värt att fortsätta.

  12. Spring på alla tider på dygnet
    Testa åtminstone, bara för att se när du tycker det är bäst att springa. Kanske är det till din förvåning direkt på morgonen (jag har sprungit pass runt halv sju ibland, FY FAN vilka sura blickar man får från sina medmänniskor då), eller så är det sent på kvällen. Att ha testat gör det iaf lättare att veta hur man vill lägga upp träningen.
Jag kommer inte på nåt mer, så här får ni några fina citat om löpning som inspiration:

Bildkälla: http://oursoleintent.com/
Bildkälla: http://newblog.runkeeper.com
Bildkälla: http://www.runnersworld.co.za/
Bildkälla: http://motivational-quotes-for-athletes.com
Bildkälla: http://tumlblr.com
Bildkälla: http://nevergiveup283to140.tumblr.com/post/98849688392/this-was-the-bottom-to-my-sweatybeaty-bag-love

Typ det jag sagt, liksom!
Bildkälla: http://upfromhere.net
MEN ÅÅÅÅHHHH nu vart jag skitsugen på att gå ut och springa, men nej, jag ska vila i några dagar till så att jag är helt friskt.

True story.

2 kommentarer:

hanna aka Runner 5 som tydligen ska göra asviktiga grejer för kampen mot zombies nu sa...

10/10 WOULD RECOMMEND!

Ell sa...

YEEES.