torsdag 26 april 2012

Dag 14 – Favoritbok av din favoritförfattare

Det här är svårt, eftersom alla böcker jag läst av Michael Crichton är jättebra. Mest förvånad över det blev jag när jag läste Flight 545 från Hong Kong som handlar om ett jävla flygplan, men som visade sig vara asbra och spännande. Next gillade jag också jättemycket, den handlar om genetik och innehåller bl a en asdryg, men intelligent talande papegoja. Vilket låter rätt töntigt, men det var det inte.

Fast det är klart, får man bara välja en så är det kanske rätt givet...

Bildkälla: http://upload.wikimedia.org/
Jurassic Park (eller Urtidsparken som den heter på svenska) är så awesome att redan innan boken släppts började folk slåss om filmrättigheterna till den. Universal vann, och anställde Michael Crichton för att hjälpa till att skriva manus till den. Det är därför Jurassic Park inte bara är en asbra bok, utan även en väldigt bra filmatisering (och asbra som film också, obviously).

Jurassic Park är också den enda boken som Michael Crichton någonsin skrev en uppföljare till. Han var till en början väldigt skeptisk till det, när alla fans bad om det, men efter att Steven Spielberg själv bett honom att skriva en till bok så gjorde han det. Det innebar bl a att han fick återuppliva Ian Malcolm som gick och dog i andra boken. Ian Malcolm är mer eller mindre en representation av Michael Crichton i böckerna, även om det i båda böckerna slutar med att han blir skadad och ligger och svamlar för sig själv om kaosteori och liknande medan de andra karaktärerna är upptagna med att slåss mot raptorer. 

Andra filmen är mycket mer fritt adapterad från boken, men jag måste säga att trots att andra filmen är bra är boken ännu bättre. Sarah Harding är mer awesome, ploten är bättre (ingen jävla t-rex som släpps lös), och i allmänhet var den mer spännande. Fast jag är inte helt säker på att den gjort sig lika spännande som film.

Om ni inte har läst dem tycker jag ni ska göra det. I alla fall om ni råkar gilla Jurassic Park. :P

True story.

Inga kommentarer: