måndag 30 maj 2016

Review: Djupa Ro

Djupa Ro Djupa Ro by Lisa Bjärbo

Okej, jag gillade boken, men ... jag vet inte, varför har så många böcker fel huvudkaraktär? Har jag samma problem i mitt eget skrivande? Det hoppas jag inte.

Men liksom ... den är i första person och vi får inte veta huvudpersonens namn förrän på sida tre men på sida två förstår vi att hen är kär i en tjej och jag ba oh ... mm ... g ... lesbians!? Men så visade det sig vara en snubbe och jag blev besviken för självklart var det bara om hans straighta crush och obviously också om hans väns död.

Och sen kommer en annan manliga karaktär ut i slutet av boken och självklart är det sååååå svårt för den straight huvudpersonen. Han har ljugit för honom! Det kommer ta tid att vänja sig vid! Men det kommer inte ändra något!! Åtminstone inte efter att han gått igenom alla deras interaktioner det senaste året och kommer fram till att det inte var gay.

WHY!?!?!?!?! WHYYYYYY FUCKING WHYYYYY!!?!?!?!?!?!?!? Jag antar att författaren är straight för herrejävlagudar det är en så straight grej att göra, ta någons komma ut-berättelse och göra den till ett problem för den STRAIGHTA personen. Jag hade tyckt så mycket bättre om boken om den varit från gaykillens perspektiv: om att komma hem, att försöka hantera sin väns död och sin sexualitet och komma ut ... men nej, låt oss köra på en straight romans. Och visst, det kanske är bra om en straight person inte försöker skriva om det svåra i att komma ut, men ... du kanske inte ska få det att handla om hur jobbigt det är för den straighta vännen. Snälla, snälla, snälla gör inte det. Få det inte att framstå som normalt eller okej att reagera så när din vän kommer ut. Du behöver inte tid att hantera det. Du behöver inte tid att anpassa dig. Du behöver bara vara glad för din väns skull och inte få det att handla om dig själv i fem jävla minuter.

Men oookeeej, förutom det antar jag att jag gillade den.

View all my reviews