onsdag 30 december 2009

Men jag befinner mig i mitt decennium

Så alla tidningar försöker sammanfatta det här årtiondet och frågar folk vad de minns mest från det. Jag tänker inte göra det. Jag var tio när det här årtiondet började, och det vore bara löjligt att välja en grej jag minns från halva mitt liv som definierar det. No dude. Men Metro tog upp det faktum att det här var nördarnas årtionde. Jag citerar:
En gemensam trend för dem, och för hela 00-talet, tycks vara nördar och lyx.
Vi fick fantasy i massor, både på film och tv. ”Sagan om ringen”-trilogin slog publikrekord efter publikrekord och folk tältade, utklädda till orcher, på Kungsgatan i Stockholm för att försäkra sig om biljetter till ”Star wars”.
Det bevisar förstås att Metros reportrar är ett gäng genier, för Martin berättar alltid om hur många orcher som köade med honom när han köade till Star Wars. Men förutom det så är det sant, nördar har fan dominerat 00-talet.

På alla sätt. Vad har vi haft för filmer under 00-talet? Let's see, Sagan om ringen, Star Wars-uppföljare, seriehjältefilmer (tills vi kräks), och ett gäng TV-spelsbaserade filmer. 00-talet var årtiondet då det inte behövdes göra reklam för filmer - de blev superkända online långt innan de kom på bio. Det behövs nördar för det.

Var har nördarna inte nästlat sig in under det här decenniet? För första gången har en nörd valts till USAs president, nördarna tjänar mest pengar, de får tjejer nu för tiden, och det är inte bara bleka datorgeeks som är nördar längre, nördar är inne!

Däremot så kommer inte nördarna ha varit en trend som går över 2014 för att alla vet bättre, we are not done yet. Jag lovar att det här kommer att vara nördarnas århundrande. Vänta ni bara.

True story.

Inga kommentarer: