fredag 19 september 2008

The Incomparable Jeremy Irons

Idag fyller the incomparable Jeremy Irons [Je-re-my Eye-ons, enligt honom själv] 60 år! Yay!

Detta skulle jag fira med att se Lejonkungen på engelska (där han då har rösten till Scar) och sen tänkte jag även hinna med Die Hard 3 som är en av världens bästa filmer, där han ju är med. Dock sket det sig när min Lion King-fil inte hade något ljud, för det fanns ju inte direkt någon poäng med att se den utan hans röst. Damn.

Men jag har kladdkaka (äcklig och bränd), kallt vatten (favoritdrycken sen jag mer eller mindre slutade med cola), och fortfarande Die Hard att se fram emot, så det blir bra. Dessutom verkar dosan som gör att jag kan kolla på Digital-kanalerna ha slutat bråka, så nu är det enbart njutning att se Mythbusters. Fast jag kanske inte ska ta ut något i förväg...

Anyway, nu kom vi ifrån ämnet: Jeremy Irons! Därför tycker vi om honom:
  • Han stödjer Amnesty och är emot dödsstraff.
  • Han lyfter även dåliga filmer (jag såg Eragon långt innan jag ens gave a damn about JJ Irons, men redan då ansåg jag att han var det enda bra i hela filmen).
  • Han gör tyska sexigt.
  • Han hatar att laga mat, men älskar "the beauty of nature".
  • Han var en av de första kändisarna som stödde röda bandet - alltså mot AIDS.
  • Han är hälsosamt medveten om att skådespeleri inte direkt är ett viktigt jobb.
  • Han har en son som är fyra år äldre än jag (vilket är bra om Scott Eastwood mot all förmodan inte vill ha mig).
  • Hans favorittvål är från Lush - som är typ supermiljövänligt.
  • Enligt alla recensioner av Brideshead Revisited jag läst - när det gäller boken eller serien - ska det finnas massa homosexuella antydningar mellan huvudpersonerna. Vi gillar alla skådisar som gör sånt.
  • Han ville bli veterinär innan han blev skådis.
  • Han är något av en mångsysslare, och kan sjunga, spela tennis, spela trummor, och självklart skådespela.
  • Ingen spelar bad guy som han (till och med så bra att vi hade egentligen inte blivit sura om Bruce Willis och Samuel L förlorat i slutet på Die Hard).
  • Och slutligen: han har otroligt fin röst.
Därför tycker vi inte om honom:
  • Han röker. Men det kan vi tänka oss att förlåta honom för.
That's enough of that shit.