fredag 15 september 2006

Persson vs Reinfeldt. Who ever wins - we lose.

Ja, men visst känns valet lite som Alien vs. Predator? Det spelar ingen roll vad man röstar på (om man inte röstar på Piratpartiet förstås, då slösar man bort en röst), det blir liksom Persson eller Reinfeldt - om inte Vänstern eller Miljöpartiet vinner, men tyvärr lär ju det inte hända. Här kommer iaf en partisk recension av dagens partiledardebatt (som jag såg sista kvarten på) som borde varit på TV-bloggen men jag vill inte att den ska vara politisk så skit i det (och ingen har commentat på Steve Irwin än, så orka skriva mer, funderar på att lägga ner hela skiten). Vad sägs om att vi går från höger till vänster?

Kristdemokraterna - Ja, jag vet inte om KD eller M är längst ut på högerskalan, men vi säger KD för enkelhetens skull. Well, ärligt talat så hade nog Göran Hägglund lätt kvällens fulaste slips, och dessutom tycker jag inte han verkar vara en trovärdig kristdemokrat - han sa inte KÄRNFAMILJEN en enda gång! Näst intill upprörande.
Kul fakta om KD: Som jag sa gick KD på TEG ut fett hårt med att vi var för kemisk kastrering av återfallsvåldtäktsmän, för det hade någon KD-kvinna sagt. Hur som helst drev de kampanjen alldeles för långt, så på något vis fick "en högt uppsatt kristdemokrat" nys om det hela och skickade ett mail till de ansvariga lärarna och sa att KD drog tillbaka det lagförslaget för flera år sen. Vi på TEG sket högaktningsfullt i det och skaffade fram de underskrifter som behövdes för att kunna ta upp det i TEG-riksdagen.

Moderaterna - Jag har svårt att bestämma mig vem som är osexigast - den fula versionen av Clark Kent, dvs Göran Hägglund, eller Alfons Åbergs pappa Fredrik Reinfeldt. Det lutar åt Reinfeldt faktiskt, inte nog med att han har världens högsta panna och är flintskallig på köpet - han tiltar alltid huvudet lite framåt så att det ser ut som att halva huvudet består av panna och resten av ansikte. Skitläskigt! (Ännu läskigare är att Martin hävdar att han "är ganska söt. Som en mysig farbror, typ". JAG VILL INTE VETA VAD HAN HAR FÖR SLÄKTINGAR)
Kul fakta om M: Det går rykten på Hoggy om att en viss prefekt med förkärlek för nämnda parti har omkommit. Självklart är vi alla förkrossade över den här nyheten, och framför allt hans partikamrater i MUF: hur ska Moderaterna kunna vinna valet utan allas vår arbetarbroder?

Folkpartiet - Lars Leijonborg, mera känd som Lejon-Lasse (eller är det bara jag som säger det?), är ju kanske inte lika ful som de två tidigare, men jag får ändå rysningar när jag ser honom. Vore jag honom skulle jag nog dragit några sköna skämt om den här spionskandalen, typ, "Lejon-Lasse - snart i din Hotmail-inkorg!" eller så, men nää, så blev det ju inte. Vi får väl nöja oss med... ja, jag vet inte riktigt. Vad får vi nöja oss med? o_O
Kul fakta om FP: Jag vet inte. Folkpartiet är verkligen skittråkiga. Men de vann pris för bästa valkampanj på min skola, antagligen för att de hade satt upp affischer med dem själva på, och så delade de ut bullar till folk. Och icke att förglömma, världens sämsta skämt: Vad är det för likhet mellan Folkpartiet och sömn? (Svaret kommer längst ner)

Centerpartiet - Well, jag kan i alla fall säga - utan att känna mig det minsta lesbisk - att Centern nog har alliansens sexigaste partiledare. Å andra sidan så har Maud Olofsson störst konkurrens av typ Alfons pappa, så av någon anledning är jag inte särskilt förvånad. Hävdar att det begås 45% mer våldtäkter och skyller det på Gurra P - han måste legat i som fan i så fall. De får pluspoäng för "Mauderna tider"-reklamen, eftersom det finns ett GT-album som heter så (fast utan au-ordvitsen, såklart). Dock misstänker jag att de har lite mindervärdeskomplex emot MP, de vill nog ha miljöfrågorna ifred.
Kul fakta om C: De hette Bondepartiet en gång i tiden. Det är liksom lika roligt varje gång.

Miljöpartiet - Enligt Knappnytt så har MP lyckat med konststycket att ha både den snyggaste och fulaste partiledaren samtidigt. Jag håller med om hälften av det här, Maria Wetterstrand är nog den snyggaste, all right, men fick jag välja bland de manliga skulle jag nog välja Peter Eriksson ändå, och inte bara för åsikterna. Fast det är lite skumt att Peter är den som syns mest i media, borde man inte göra ett taktiskt urval och ta den som faktiskt är snyggast? Det borde väl kunna lura över åtminstone en del väljare... MP är typ som min gamla rollkaraktär Ztraj från en rollspelssida, de är skitsmå men lyckas ändå armbåga alla andra partier i sidan och bara "vill ni få igenom det här? Ge oss lite trängselskatter/mindre kärnkraftverk/mer bönor så hjälper vi er". Och deras valreklam måste vara roligast hittills. Eller?
Kul fakta om MP: Under en av partiledarutfrågningarna så var Peter Eriksson med, och det var för övrigt det enda avsnitt jag såg. Men han ägde en kille som var anti-vindkraft ganska hårt. Peter förklarade att vi kunde ha vindkraftverk längs med hela kusten, och killen sa "ursäkta, men jag har lite svårt att se det framför mig". "Jo, det förstår jag", sa Peter. "Sverige är ett ganska stort land."

Vänsterpartiet - Vänsterns ledare Lars Ohly är av någon anledning hett eftertraktad av Hoggys bögar, jag förstår fortfarande inte varför. Jag har försökt att från olika infallsvinklar, belysningar och perspektiv se hur han skulle kunna vara söt (har honom instängd i min garderob, så jag har utforskat honom grundligt), men det går inte. Visst, han är väl rena Brad Pitt i jämförelse med Reinfeldt, men alltså...?
Kul fakta om V: Ehm... De hette Vänsterpartiet Kommunisterna en gång i tiden. Det tycker jag är skitkul, eftersom jag två personer i min skola såg det som sitt kall i livet (eller snarare i terminen) att citera Det kommunistiska manifestet för mig så fort de kunde. En annan kul grej är att när det var representanter för ungdomspartierna på TEG förra terminen blev de anklagade för att vilja införa planekonomi också.

Socialdemokraterna - Viktig sak här: Göran Persson är inte snygg. Inte för att någon sagt det, men jag tänkte att det kunde behöva påpekas. Annars tycker jag att han kunde ersättas av en kille i min högstadieklass, som kunde imitera två personer helt klockrent: den ena var Bosse Bildoktorn, den andra Göran Persson. I vår soaré fick han roll som båda. En annan kul grej, från ungdomspartidebatten då, var att Folkpartisten där en gång inte orkade bemöta ett argument seriöst inför publiken, utan bara resten sig upp och skrek "och det är ert fel ALLTIHOP". Jag dog av skratt.
Kul fakta om S: Well, inte direkt V, snarare Göran själv. Ni vet den där herrgården han köpt? Det är ingen herrgård. Det är knappt en bondgård faktiskt, och hur vet jag det? Jo, därför att nämnda hus finns rätt över sjön på mitt landställe, så vi är ju typ grannar numera. Och ärligt talat är jag såå trött på tjatet om hans herrgård, det är ju typ Anitra (som för övrigt tjänar mer än honom XD) som betalt hälften, och Göran har alltid velat ha en bondgård när han pensionerar sig. Ju snabbare vi blir av med honom desto bättre, eller?

That's enough of that shit.

(Och just det, svaret på gåtan? "Båda skapar drömmar", vitsigt va? F! kontrade med att sätta lappar under där det stod "och hur många av dina drömmar har gått i uppfyllelse?" vilket jag hade ganska roligt åt, faktiskt...)

8 kommentarer:

Anonym sa...

åh herregud ^^ sjukt kul, faktiskt.
har du föresten tänkt på att reinfeldt alltid ser ut som om han är på vippen att börja gråta? han kanske har börjat förstå att han är grisigt ful iallafall.
"Sverige är ett ganska stort land." :'D heja mp!

Anonym sa...

Joo men Freddie är ganska söt <3

Ell sa...

Rosanisia: Haha, jaa, det har du faktiskt rätt i! :O Det är nog det som är det söta med honom, då, att han ser sårbar ut. :P

Cricce: OMG. :O

M sa...

argumentativ är ett ord! =D

Miljöpartiet äger jue ^^

Ell sa...

R: Haha, yes, jag äger! :P

Jaaa, det gör de! ^^

Zackrisson sa...

Ellen, det var Ankan som satte upp "Och hur många av dina drömmar har gått i uppfyllelse?" :)

Ell sa...

Jaaaa, men hon är ju från F! :P

Anonym sa...

ÄR SNABEL DÖD? :D:D:D:D:D:D:D:D