onsdag 14 september 2005

TV4s reklampauser

Finns det några i den här världen som är så dåliga på det här med reklampauser som TV4? Okej, nu kollar inte jag särskilt ofta på andra kanaler, så jag har egentligen inget att jämföra med, men jag tror inte att man kan vara sämre än dem.

Nyss såg jag på Lost. Och jag undrar om det inte är så att de som lägger in reklampauserna också är lite presenterade av Hitta.se (som är Zackrids favoritförolämpning eller nåt, betyder helt enkelt att man är Lost). För ibland undrar man hur de har planerat.

Lost börjar klockan nio varenda onsdag. Första reklampausen inträffat ungefär sju minuter över nio. Jävligt meningsfullt, eller hur? Eftersom de insett att folk som inte tittar på Lost går iväg under reklampausen, och att folk som bara råkar zappa över kommer byta kanal efter tio minuter, ser de till att hinna med en reklampaus då. Smart? Ja, kanske, men fett irriterande för oss Lost-fans.

Nästa reklampaus är en halvtimme senare. Då är det tjugo minuter kvar av programmet. Det har varit ett antal korta, mörka ögonblick som är till för att indikera ett reklamavbrott, men det är klart TV4 inte kan ha avbrott där. Helst ska de bryta mitt i en scen, så att man blir riktigt irriterad och måste lugna sina nerver med typ glass eller något.

Och det gynnar TV4, för om alla sitter hemma och äter glass i reklampauserna kommer hela Sveriges befolkning blir tjock som ett troll, och det enda vi kommer göra på dagarna är att sitta hemma och titta på Ordjakten. Och se om vi kan kamma hem några tusen i Sveriges mest meningslösa ordlek.

Men nu var det ju inte Ordjakten det handlade om, utan de dåligt planerade reklampauserna i Lost. Det är nämligen så att det är en reklampaus till, efter den där tjugo i-pausen. Det betyder att mellan kvart i och programmets slut klockan tio lyckas de klämma in ännu en reklampaus. Ibland undrar man ju vad de håller på med? Behövs det tre reklampauser per program?

Jag minns på den gamla goda tiden när det var en reklampaus varje halvtimme. Nu är de inte ens logiskt utsatta, typ en gång var tjugoende minut, utan de är slumpvist utlagda här och där så att tittaren ska drabbas av maximalt antal störningar under sitt mycket koncentrerade TV-tittande. Man kan ju bli trött för mindre.

Nu ska jag göra något kreativt och packa mina gymkläder tills imorgon och göra min matteläxa. Så spännande har man det på en torsdagskväll, liksom.

Over and out.

Inga kommentarer: