fredag 16 september 2005

Coolt är coolt är coolt?

Jag tror att coolt är ett av de uttryck som jag använt längst, och jag misstänker att jag kommer använda det hur länge som helst. Med uttryck menar jag inte ord som "jag", "och" och grejer, utan ord som egentligen inte är ord, utan uttryck. Coolt är ju ett ganska abstrakt ord, om man säger så.

Till exempel dök min bror upp igår på MSN och bad mig att förklara vad cool var - på engelska. Så jag svarade "I'm cool. You're not." Det tyckte han inte var tillräckligt, så jag vidareutvecklade det hela till "If I say go fuck yourself, and you do, that's not cool". Fast det är såklart ingen bra förklaring på ordet, men jag ville bara få tyst på honom.

Anyway, för er som inte märkt det kommer den här bloggen att handla om ordet cool och saker som är coola. Det finns ganska mycket som jag tycker är coolt som andra inte tycker är det, och det finns ganska mycket som andra tycker är coolt som jag tycker är töntigt. Men vissa saker är - oavsett - töntiga, och inte en fråga om smak. Där handlar det mer om att folk inte förstår att ocoolt/töntigt är synonymt med tråkigt.

Ta lajv till exempel, de tär mitt favoritexempel. Lajv är extremt töntigt, så är det bara. Det tycker många lajvare också, det är helt enkelt inte coolt med lajv. Helst ska man inte tala om att man är det bara sådär. Man kan vara smyglajvare - som typ Gramse. Då är man tönt under cover. Men faktum kvar står: lajv är töntigt.

Däremot kan inte ens jag hävda att lajv inte är kul. För lajv är kul! I alla fall ibland. Kanske inte när man ligger och fryser ihjäl i ett tält någonstans i Norrland (läs: Norrtälje) med blöta och kalla fötter när man försöker sova, och man bara längtar hem till sin säng. Då är inte lajv kul. Men på det hela taget, så kan det vara rätt så nice, faktiskt.

Men allvarligt talat, jag kan inte hävda att jag njuter av mina fantastiskt coola hobby när jag kall, trött och blöt kurar ihop mig framför en eld ut i en jävla skog och blir attackerad av en massa fult sminkade mörkeralver. Jag har sett coolare. Mycket coolare.

Lajv är nördigt, jag tror vi är överens om det. Att klä ut sig i töntiga kläder, sitta i en skog och röka vattenpipa är nördigt, eller hur? Ja, då kan det inte vara coolt, för själv poängen med nördighet är ju att det inte är coolt. Det man försöker bevisa genom att kalla sig nörd är inte att man är "cool" på något vis, utan att man har kul trots att man inte är cool. Att då kalla sig cool gör en bara dubbelmoralisk och misslyckad.

Vad är coolt då? Det är däremot en mer svårbesvarad fråga. Det är lättare att säga vad som inte är coolt, än att säga vad som inte är det. Jag tycker att WE-tröjor är coolt, jeans är coolt, snyggt hår är coolt, och massa annat. Och det finns det folk som inte gör. Däremot, tycker man att lajv är coolt, då är man helt fel ute. Sorry.

Nu orkar jag inte sitta här och diskutera vad som är coolt eller inte, utan jag tänkte läsa vidare på senaste bloggen jag hittat, och sen ska jag nog se på TV med min familj. Mina planer att dra hem till Robin och se på The Island sprack, men jag är så trött, så det vettefan om jag orkat i alla fall. Så, det var väl det. Ska börja lägga upp en ute- och innelista i marginalen också, får se hur ofta den uppdateras.

Over and out.

Inga kommentarer: