onsdag 1 juni 2016

Review: Min syster är i tusen bitar

Min syster är i tusen bitar Min syster är i tusen bitar by Annabel Pitcher
My rating: 4 of 5 stars

Jag kände mig lite för gammal för den här boken. Många verkar kalla den YA men huvudpersonen är tio och språket känns på många sätt riktat mot en yngre publik. Men jag kan ha fel. Min mormor hälsar och säger förlåt har ju också en ung huvudperson men är inte direkt för barn.

Aja, oavsett vem den är riktad till gillade jag den och den handlar om så tunga och mörka saker (döden, alkoholism, islamofobi, mobbning ...) att jag inte tror jag orkat läsa den om den varit från en vuxens perspektiv. Eller ens Jasmines perspektiv.

Även om berättelsen är charmig och Jamie är en bra protagonist är bokens stjärna såklart Sunya. Jag älskade henne, den hijabibärande hjälten. Hennes hämndaktioner var helt jävla amazing och jag älskade hur positiv och cool hon var trots att hon var omgiven av idioterna i sin klass. Hennes småbråkande med Jamie om hur många personer de två superhjältarna räddat fick mig att le som en idiot.

Så, ja, jag kanske är för gammal för den här, men det hindrade mig inte från att gilla den. Tvärtom.


True story.

Inga kommentarer: