måndag 20 juni 2016

Tetris ger starka barn

Nu när jag köpt en laptop var det dags för nästa steg i processen: att göra sig av med den stora stationära datorn och skrivbordet som mest tagit upp plats. Eller ja, det har ju fyllt sin funktion, men ändå. Titta bara:


Man kan tycka att jag på fem år borde tagit en enda bättre bild än den här, men nej. Aja, lita på mig när jag säger att den tog upp mycket plats. Nu när jag bara ska förlita mig på en laptop behöver jag dock inte skrivbordet så det står på vinden och istället har jag ställt in en bokhylla där:


Mmmm, så mycket space! Har alltså ett hyllplan var dedikerat åt Star Wars, Lord of the Rings, JK Rowling och såklart - böcker om bergsklättringsolyckor. Förutom det innehåller en av hyllorna enbart böcker jag lånat på biblioteket, vilket betyder att jag kommer ha plats att köpa massa fler böcker i framtiden. Mmmm, that's what I'm talking about.

Förhoppningsvis fungerar det här. En del personer har uttryckt sig skeptiskt mot tanken på att enbart ha en laptop och ingen stationär dator, men de flesta jag känner klarar sig ju på det så varför inte jag?

Lite kul är det ändå, att när jag flyttade in för fem år sen var mitt mål att få in så mycket skit som möjligt i lägenheten, och nu har jag spenderat ett par år med att försöka få fram så mycket yta som möjligt bland all skit. Men det går ju, om man bara IKEA-ninjar lite och använder sina tetriskunskaper.

True story.

3 kommentarer:

Ullias sa...

Åh, vill också ha så nördigt och fint!! + Lediga bokhyllor *-*
Jag är inte skeptisk mot att bojkotta stationär dator, men tycker att det är fruktansvärt jobbigt för axlar/nacke att sitta och skriva mycket på laptop. Nån gång ska jag köpa löst tangentbord som kan kopplas in i laptopen (om det finns??) Det vore optimalt. :D

Fredskronk sa...

Asså. Varför skulle en inte klara sig på laptop?

Sky har intel i5, 8GB RAM, 1TB disk och något kort från NVIDIA för grafik (spelar aldrig så har ej koll på grafikkort). Det här är antagligen det du hittar på stationära maskiner på de kontor som råkar köra sådana. Detta tycks dock med vara myndigheter och kommuner så de har säker inte köpt nytt på minst fem år och har grymt mycket sämre prylar.

Sky är väl typ 15 tum stor om jag minns rätt. Det är inte gigantisk skärm direkt men helt klart tillräckligt med dagens upplösningar. Dessutom ar sky ett fullstort tangentbord med numeriska tangenter och hela skiten. Allt finns där!

De enda som behöver stationär dator är de som spelar tunga spel. Då behövs mobstergrafik, femtioelva fläktar etc. För de flesta andra funkar en laptop modell större.

Vill du ha extra tangentbord kopplar du i vilket som helst i valfri USB-port. Samma går för mus. Dra en hdmi till tvn och du har bild där om du måste :)

Ell sa...

Ullias: Ja, jag är helt lyrisk över att ha bokhyllan där. Så mycket plats. För allt!! Vill bara gå på en shopping spree och köpa nya böcker ... X)
Förstår din poäng, men Sky står faktiskt på mitt köksbord som är i barstorlek vilket gör att jag kan stå upp och arbeta vid behov, plus att jag då har en riktig sittplats. Det är helt ok för axlarna och nacke ... I think, har haft nackspärr i två dagar, men det började på jobbet.

Fredskronk: Jag vet inte, något om att det är svårare att byta ut delar på en laptop om de är trasiga? That might be true, men inte som att jag nånsin bytt ut några delar av mina stationära när de blivit slitna. Hittills är jag bara nöjd med Sky iaf, förutom att hon verkar ta sin tid när det gäller att installera saker, men det är ju klart numera.

Övervägde faktiskt att behålla musen men tänkte det var bättre att tvinga mig att lära mig använda musplatta. Däremot har jag behållit ljudsystemet som den stationära hade, för det är rätt mkt bättre än det inbyggda ljudet men lätt att koppla bort om jag ska ta med henne nånstans. ^^