torsdag 16 juni 2016

Sky

De flesta av er är väl inte multimiljonärer och är därmed väl medvetna om att skatteåterbäringen trillade in på allas (eller de flestas) konton förra veckan. Själv satt jag som på nålar ... njae, men nästan. En arbetskamrat hade visst kollat kontot varje dag förra veckan, och under onsdagen varje timme för hon hade, enligt egen utsago, "slut på kaffe och bara en toarulle kvar". Då är det kris.

Själv hade jag båda kaffe och toarullar så jag la mina pengar på någonting helt annat: en ny dator! Min stationära vän Jarvis har fem år på nacken nu och börjar bli lite senil. Dessutom har det här med laptop börjat locka mig - tänk att kunna slänga ut skrivbordet och få mer plats i lägenheten! En dröm. Med en fet skatteåterbäring på kontot kände jag mig redo att tackla laptopshoppandet.


Jag tog med mig min käre vän Fredskronk efter han är snubbe och man kan ju inte köpa laptop utan en snubbes godkännande som tjej. Skoja ba. Lite iaf. Nej, men jag tänkte att det var bäst att ta med nån som faktiskt vet vad jag behöver ha ut av en dator istället för att förlita mig på försäljarna i butiken. Jag litar inte heller på mig själv, jag hade absolut bara tagit den snyggaste och billigaste om jag varit där själv.

Iofs gjorde jag väl det nu också. Den blå färgen lockade mig på en gång, men efter att ha kollat på typ alla laptops som fanns på Elgiganten stod det mellan den här och en ful grå, och då tyckte jag att det var okej att välja den snyggare av de två. Faktiskt.


Jag har gett henne namnet Sky, på grund av färgen förstås, och vi har bekantat oss med varandra de senaste dagarna. Det tog sin lilla tid att föra över mina miljoner filer från Jarvis, men jag är äntligen klar med det och har installerat mina viktigaste program idag, dvs Spotify och Word. Ja, jag la ut pengar på en Office-licens för jag skriver så jävla mycket att jag tycker mig förtjäna ett bra program till det. Vet att det finns bra gratisgrejer men ingenting känns rätt på samma sätt som MS Word, så varför inte investera lite i sin hobby?

Annars känns det bra det här med att ha en laptop! Vissa problem med styrningen när man ska klicka och så, men jag kommer säkert att vänja mig så småningom. Skärmen är ju också lite mindre än vad jag är van vid, men inte så att det stör. Jag tror att jag och Sky kan bli lyckliga tillsammans. Om inte annat är det nice att den kan stå på matbordet och motivera mig till att äta mer där OCH eftersom det är så pass högt kan jag stå och arbeta om jag vill. Wooh! Det är något jag alltid sett ner på men börjat uppskatta efter alla långa dagar i kassan på naturhistoriska.

Aja, det var väl den skatteåterbäringen ... näe, inte helt. Jag köpte också en Chromecast och ska skaffa nya löpdojor för de jag har faller i stort sett av fötterna vid det här laget ...

True story.

2 kommentarer:

M sa...

Älskar att din dator heter samma som Blondinbellas nya Porsche ;)

Ell sa...

Hahahahahah, NICE! Synd bara att jag hade med en man när jag köpte den, inte så mycket Girl Power på det ....