fredag 20 november 2015

Review: Korsad

Korsad Korsad by Ally Condie
My rating: 3 of 5 stars

Okej, till att börjar med måste jag säga att jag gillar de här omslagen (inte bara för att det här matchar de blå accentfärgerna på min blogg!), för de är coola och det är skitenkelt att se vilken ordning man ska läsa böckerna i bara man tittar på dem. Med det sagt har jag tittat närmare på den här och stör mig lite. Det flyger mycket mer glas i luften än vad som får plats i hålet hon gör med handen och vart är glaset från det undre hålet? Tsk, tsk, det stämmer inte. Men okej, bonuspoäng för att hennes outfits matchar det hon har på sig i boken.

Jag gillade den här också. Okej, att gå från ett perspektiv till två i nästa bok är jag alltid skeptisk till, men det fungerade. Det var bara några gånger det var svårt att hålla isär dem, och det var mest i slutet av boken när kapitlen var jättekorta.

Fast att se Kys perspektiv var lite irriterande, för det kändes som att mycket vi fick veta om honom var sånt som Cassia redan berättat eller räknat ut i första boken, och nu så bekräftade han det bara eller skrev om historien (jag vet inte, men för mig är inte kärlek bättre eller mer äkta bara för att det var kärlek vid första ögonkastet, så liksom, det behöver inte ändras så att det var det). Det var lite störigt.

Det känns också som att det hintas mot en riktig kärlekstriangel i nsäta bok och snälla snälla snälla nej inte det. Jag förstår att Ky är svartsjuk, det gör jag, och jag förstår att Cassia tänker på det som kunde varit och saknar Xander eftersom han är hennes bästa vän ... MEN SNÄLLA INTE MER ÄN SÅ.

De sista sidorna, typ de sista tio eller så, kändes extremt stressade. Det verkade som att boken var på g med lite drama med hela "bara två personer får plats i boken"-grejen, men det ledde inte till något. All dialog på slutet kändes som att den bara berättade sånt vi måste veta innan boken tog slut, snarare än att vara mer "organisk". Och sen hoppade vi plötsligt flera månader fram i tiden på den sista sidan vilket, eh, var ännu skummare. Med tanke på att bok tre är femhundra sidor lång antar jag att det kommer ta ett tag att styra upp allt, coh jag gissar att lite av det kunde ha hänt i den här boken.