onsdag 18 november 2015

I read, I travel, I become

Jag blev taggad av Chriss, och jag är ju inte den som säger nej till att svara på roliga frågor!

1. Favoritvy i böcker?

UPON THE FOREMOST SHIP A GREAT STANDARD BROKE ..... alltså en gång i tiden kunde jag citera hela den här passagen ur LotR när Aragorn dyker upp med sina skepp vid slaget vid Pelennor slätt. Så fint.

2. Favoritvärld i en bok/bokserie?

Oj, ehh... Middle-Earth tror jag? Eller något tokmysigt ställe, typ Fairyland (i The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making t ex). Men Middle-Earth är nog bäst ändå.

3. Var läser du bäst: flygplan, bil, tåg, buss eller annat transportmedel?

Tunnelbana. Älskar att läsa när jag åker någonstans, men tunnelbanan är bäst för där finns ingenting annat att titta på än ens eventuellt fula medmänniskor. Bussar och tåg kan åka förbi fina platser som man vill stirra ut på, vilket förstås distraherar.

4. Vad läser du helst för typ av böcker på resan?

Jag läser allt, hela tiden. Har nog inga jag föredrar när jag reser. Kanske något långt som inte tar slut så fort?

5. Fantasivärld eller verklighet?

Fantasi, ehehehe.

6. Tidsresor: Föredrar du att läsa om dåtiden, nutiden eller framtiden?

Eh, framtiden tror jag? Alltså, en av mina favorit tropes är ju en person ur dåtiden som måste anpassa sig till nutiden (tänk Ichabod i Sleepy Hollow), men om vi bara snackar om vilken tidsålder jag föredrar att läsa om är det nog nutid eller framtiden. Läser typ bara historical fiction om den är skriven av Conn Iggulden.

7. Besöker du hellre bokhandelskedjor eller privata lokala bokhandlar när du är utanför din hemort?

Lokala? Alltså går väl inte in på Akademibokhandeln i varje småstad jag hamnar i, men i typ London skulle jag ju inte dissa de stora kedjorna bara för att de är stora. Besöker sånt jag inte har hemma helt enkelt!

8. Land/stad/plats jag vill besöka pga en bok?

Sjukt svår fråga faktiskt. Kanske Maine, USA, bara för att så jävla mkt Stephen King-böcker utspelar sig där? Känns som att det kanske skulle ge någonting att ha sett platsen IRL när man läser alla hans böcker. Lånade en helt random King-bok på biblioteket nyss och läste baksidestexten som ba "han är en före detta författare från Maine" och jag ba NO FUCKING SHIT SHERLOCK!? Älskar King, men ibland är han en parodi på sig själv.

9. Bokkaraktär du skulle vilja ha med dig på resan?

Gandalf. Sjukt bra reseguide. Räknar in alla så att ingen kommer bort, kanske försvinner ibland så man får utforska på egen hand, men kommer alltid tillbaka och styr upp allting när det verkar som att man ska missa tåget pga borttappade biljetter eller så.

10. Nämn en stad/ett land/en plats där du skulle vilja att en bok skulle utspela sig?

Stockholms tunnelbana!! Ge mig typ Neverwhere fast baserat på Stockholms tunnelbanesystem. Okej, det är min stad, jag borde kanske skriva skiten själv, men ändå.

11. Rekommendera en bok där resande/utforskande av plats har stor roll?

Expeditionen: Min kärlekshistoria. Fokuserar dels på en extremt misslyckad forskningsresa, men också författarens egen resa i deras fotspår. Älskar hur besatt Bea Uusma blir av fallet, kunde verkligen relatera till det på något vis.

12. Om du fick välja en bok att resa jorden runt med och rekommendera människor att läsa, vilken skulle du välja?

Ehh, jag vet inte. Zlatans bok kanske? Har nog ingen bok som är jättedjup och läsvärd som alla borde läsa som jag kan komma på. Fy fan vad tråkig jag är.

13. Beskriv din drömresa/favoritresa med en bokomslag eller en boktitel.

....On The Road? Nej, vänta, man fick använda ett omslag, då vet jag:

Bildkälla: http://www.amazon.ca/Wild-Found-Pacific-Crest-Trail/dp/1594136742
Det är jättepassande för jag har rosa skosnören på mina vandringskängor också. Har egentligen bara varit på en ordentlig vandring och då hade vi ändå dusch, wifi och bastu på varenda ställe vi stannade (typ ... iaf på forskningstationen långt upp i bergen), så det var rätt lyxigt jämfört med hur typ Cheryl hade det, men ... det var nice.

14. Tagga tre personer

Hanna! Och ehh, den som vill!

True story.

2 kommentarer:

hanna sa...

Satt och hoppades hela listan att du skulle tagga mig hehehe. THANKS!

Ell sa...

Hehehe, jag vet att du är always a slut för roliga listor!