torsdag 29 oktober 2015

Review: St Lucy's Home for Girls Raised by Wolves

St Lucy's Home for Girls Raised by Wolves St Lucy's Home for Girls Raised by Wolves by Karen Russell
My rating: 4 of 5 stars

Jag lånade den här boken mest på grund av namnet.

Okej, såhär är det: alla de här novellerna är fantastiska och magiska och amazing, och nästan ingen av dem har ett slut. De har en del saker gemensamt - de flesta av dem utspelar sig på öar eller åtminstone nära vatten - men de handlar om olika sorters karaktärer och magi och settings. Och, som jag sa, de har nästan aldrig något slut.

Det är både bra och dåligt. Dåligt, för att så fort jag kände att jag började komma in i en historia så tog den slut, helt plötsligt, och jag fick aldrig veta vad som hände karaktärerna. De var så himla intressanta att jag lätt skulle läsa en roman om i stort sett varenda novell i den här boken, vilket är imponerande.

Det var bra, för det gjorde verkligen att de här berättelserna verkade vara en del av en större värld, att de inte bara var berättelser utan en glimt in i någons liv, någons värld, och om jag bara visste vad jag skulle leta skulle jag kunna hitta så mycket mer om dem. Vilket, ärligt talat, är lite magiskt.

Så, jag tror att det bra väger över det dåliga, men jag hade mycket hellre sett längre berättelser med någon typ av slut. Jag gillar slut.


True story.

Inga kommentarer: