torsdag 22 oktober 2015

Livin' in the Future

Jag hoppas ingen missade att det var Back To The Future Day igår? I så fall kan jag bara beklaga sorgen, eftersom du missat att fira ett datum som hypats for no reason i typ trettio år. Jag vet att det har spridits massor med felinformation genom åren om vilket datum det faktiskt var (det tidigaste jag minns var någon gång 2012, men i våras var det sjukt mycket också), men igår var det faktiskt framtiden på riktigt.

Bildkälla: http://haidaspicciare.tumblr.com/post/131579241633/back-to-the-future-part-ii-robert-zemeckis
Jag är egentligen inget superfan av filmerna, jag har sett dem en gång och har DVD-boxen, men jag tror mest det handlar om att jag såg dem väldigt sent i livet (typ sex år sen). Även om första filmen objektivt är den bästa och tvåan och trean spårar rätt hårt så spårar de ju på EXAKT det sätt jag gillar (jag sa det här till Trams efter tvåan, hon svarade med att skratta jättehögt och säga "nähä, det menar du inte?"). Älskar fan wacky time travel adventures och filmer som kan göra oseriösa saker seriöst.


Trots att jag som sagt har DVD-boxen tyckte Trams och jag det var värt att lägga 150 spänn för att gå på SFs klassikervisning, där vi fick se alla tre filmerna på bio. Det var nice, det var folk där i seriöst alla möjliga åldrar och jag såg ett gäng snubbar klädda som Marty McFly. Jag är imponerad över mängden röda västar som uppenbarligen finns att tillgå. Varken Trams eller jag hade sett filmerna på väldigt länge och mindes nästan ingenting av dem, men framför allt första filmen var sjukt mycket roligare än jag kom ihåg, och jag gillade alla tre.

Bildkälla: http://curiositymarsrover.tumblr.com/post/131630485190/happy-back-to-the-future-day-find-out-more
Mest var det en kul grej, för att göra någonting mer än bara gå på bio som vanligt varje vecka och se filmer som vi inte sett på ett tag, men när andra filmen började och Doc Brown sa dagens datum så jublade förstås hela publiken (hela publiken hyschade också varandra när trailern för Star Wars VII drog igång ... jag var helt enkelt bland mitt folk) och jag fick ändå lite "wow"-känslor. Visst, det är bara lite halvfjantiga komedier om tidsresor, men jag älskar ändå att de tog ett helt random datum trettio år fram i tiden och trettio år senare ... så är alla så jävla taggade. Det var därför det var så obvious varenda gång de där fejkdatumen kom innan, för SOM OM hela internet inte skulle gå fucking bananas när det riktiga datumet faktiskt var.


Innan jag avslutar med några visdomsord från Doc Brown himself vill jag tacka alla gudar för att BttF bara är en trilogi och inget mer. Jag väntade mig halvt om halvt att en reboot skulle announcas igår och jag vet att Christopher Lloyd skulle spela in en fjärde film no questions om chansen uppenbarade sig, men fan ... de är cheesy och roliga och bra som de är, med ett fantastiskt och hoppfullt slut. Att fortsätta storyn eller - gudarna förbjude - recasta karaktärerna skulle fan aldrig fungera. För en gångs skull kan vi väl bara nöja oss med saker och ting som de är och lägga pengarna som eventuellt skulle gå till en ny film på hover boards istället?

Bildkälla: http://beeishappy.tumblr.com/post/131554829869/thanks-doc

True story.

Inga kommentarer: