måndag 5 oktober 2015

Review: The Rosie Project

The Rosie Project The Rosie Project by Graeme Simsion
My rating: 4 of 5 stars

Jag läste egentligen ut den för två dagar sen, men jag har varit för lat för att skriva en review.

Jag förväntade mig verkligen att jag skulle hata, eller åtminstone starkt ogilla, den här boken. Jag tog den för jag behövde något snabbt, enkelt, någonting jag kunde hata utan att tänka för mycket å det. En snubbe som har ett formulär kvinnor måste fylla i för att få dejta honom? Och det formuläret ska ge honom en fru? Och sen hittar han sin manic pixie dream girl som visar honom att livet kan vara roligt och spännande? Please ...

Men den motbevisade mig med en gång. Huvudpersonen är tydligt autistiskt på något sätt, och det första som händer är att han föreläser om Aspergers, och det slutar med att han försvarar "aspies", säger att de inte behöver anpassa sig till samhället, det är perfekta som de är, och får alla aspiesbarn att skrika om hur bra de är.

Boken framställde heller aldrig huvudpersonens liv eller personlighet som någonting dåligt, den bara påpekar att man kan inte hitta någon att spendera livet med som uppfyller ALLA ens förväntningar på en fantastisk partner, och att ibland måste man ändra några saker för att få plats med en ny person i sitt liv, men det är okej (så länge de tinte går för långt).

Och Rosie? Ja, hon är inte bara där för att göra Dons liv bättre och göra honom till en interessant person. Hon har en egen berättelse, egna motiv och ett liv och mål. Hon är en KARAKTÄR. Anledningen till att de umgås är inte att hon ska visa honom ett bättre sätt att leva, det är för att hon har ett problem och Don erbjuder sig att hjälpa till med det. Någonstans på vägen blir de kära.

Ja, slutet är överdrivet gulligt (och jag älskar lyckliga slut), men allting som ledde upp till slutet överträffade mina alla mina förväntningar, så jag tänker inte sänka betyget för det. Jag gillade den betydligt mer än vad jag trodde.

View all my reviews