fredag 9 oktober 2015

Review: The Handmaid's Tale

The Handmaid's Tale

My rating: 4 of 5 stars

Det här är nog den första bok jag läst på länge med ett vackert språk. Visst, mågna böcker jag läser är välskrivna och interessanta, men den här hade verkligen ett språkbruk som jag gillade. En del väldigt fina jämförelser.

Tyvärr blev några av de liknelserna förklarade för en efteråt, om man inte fatta metaforen (...jag vet att metaforer och liknelser inte är samma sak, men whatever), vilkt fick det att kännas som om författaren förutsatte att läsaren var lite korkad. Det blev extra tydligt i epilogen där författaren tog sig tid att förklara världen hon skapat och några av metaforerna/jämförelserna som vi kanske missade när vi läste. Aningen irriterande.

Men bortsett från det var den riktigt bra och intressant. Huvudpersonerna är väldigt passiv, men man förstår ändå hur hon blivit så. All agens hon haft har tagits ifrån henne lite i taget, och när historien utspelade sig har hon väldigt få val kvar. Men hon väljer i alla fall själv, på gott och ont, när hon kan.

Det är fantastisk kritik på misogyino och sexism och kvinnohat. Jag tror min favoritdel i boken är när saker börjar gå åt helvete, när kvinnor inte längre får öga saker, och huvudpersonens man säger "det är okej, jag kommer alltid ta hand om dig" och hon tänker "han börjar redan vara nedlåtande" och sen kommenterar hon på att han kanske gillar att ha det så, att hon är beroende av honom. Den delen kändes så verkligen, nästan för verkligen. Till och med någon som är bra, som hennes man var i största delen a boken, kan frestas av något sådant, av den makten.

Fast det är klart, det kunde varit mer lesbiska mer i boken. Men så är det väl alltid?

View all my reviews