söndag 1 mars 2015

Step 1: write. There is no step 2

I veckan avslutade jag mitt senaste skrivprojekt, vilket var att redigera NaNo 2011. Eller ja, det var planen, men när jag väl satte igång insåg jag att jag behövde skriva om hela skiten snarare än att redigera lite. På sin höjd har jag behållit lite dialog här och där, men annars behövde jag verkligen göra om det från scratch och bara behålla grundploten för att få någonting ens i närheten av vettigt.

Jag började i december, strax efter NaNo, och planen var att avsluta innan februari var över, med ett snitt på 20k i månaden för att det hela skulle sluta på 60k (mot originalets 50k). Den blev snarare 70k, men jag höll mig trots det inom den utsatta tidsramen och är helt okej nöjd med resultatet.

Mest är jag nöjd för att jag faktiskt satte mig ner och skrev en hel, lång historia på tre månader efter att ha sagt att jag skulle det. Det kanske inte låter jätteimponerande när man skrivit 80k ... till och med 100k på 30 dagar, men det är första beviset sen ... alltså jag vet inte ens - kanske Jakten på Angelinas IQ? - på att jag faktiskt kan avsluta ett större projekt när jag inte har en absurd deadline och sällskap av ett gäng andra smått störda individer.

Så för mig är det en ganska big deal. Jag kan ju faktiskt! Jag vet inte vad som kommer att bli av storyn i slutändan, troligtvis tar jag mig en titt på den om ett år och gör en tredje omskrivning, och om den då börjar likna någonting jag vill ge ut kanske jag gör någonting av det. För tillfället räcker det med att ha skrivit någonting, och att kunna peka på det och säga att det är fan så mycket bättre än skiten jag skrev hösten 2011.

Nu ska jag försöka mig på att skriva ett bidrag till Baen Fantasy Award, sedan får vi se vad som känns lockande att skriva efter det. Kanske någonting helt oplanerat?

True story.

Inga kommentarer: