torsdag 10 september 2015

Saker jag ska göra när mitt gips kommer av

Idag är det fem veckor sedan jag snubblade till på leksak på en lekplats, tänkte "det är så jävla typiskt mig att skada mig nu och förstöra hela dagen" och sedan krossade båda fotknölarna när jag landade. Det är också en vecka kvar tills jag får ta bort gipset följt av fyra till sex veckor då jag inte får stödja på foten längre. Det finns dock en del grejer jag verkligen ser fram emot med att bli av med gipset, så här kommer en lista:
  • Klia
    Man kan inte klia sig under gipset. Speciellt inte längst in, vid fotknölarna, där jag har blivit sydd och det därför kliar extra mycket. Efter fem veckor utan att få klia ska jag ta mig fan riva upp hela jävla benet när det kommer av. När de ska ta bort skruvarna efter operationen kommer de inte behöva skära upp foten för jag kommer riva upp ett tillräckligt stort sår. Så mycket ska jag klia.

  • Duscha
    Okej, jag har duschat varje dag sedan jag bröt benet, men jag har behövt klä in benet med en platspåse och hållit den utanför duschen. NO MORE OF THAT SHIT. Kommer kunna sitta på duschgolvet och soaka i timmar nu. Yeees.

  • Bada
    Fast det första jag ska göra är att gå hem och ta ett långt bad. Ska fan gå förbi Lush och köpa en badbomb bara för att det ska bli riktigt jävla skitnice, sen ska jag ligga där och skrynkla ihop resten av dagen. På vägen upp ska jag passa på att ...

  • Raka benet
    Jag har iofs rakat mig under den här tiden också, men obv inte under gipset eftersom det finns vissa logistiska svårigheter med det. Jag är superhårig där nu, vilket är mkt spännande för jag tror inte jag haft ett hårigt ben sen jag var tonåring eller någonting. Så först ska jag fascinerat undersöka hur det känns att vara en yeti och sen ska skiten bort. Föreställer mig att det kommer vara sååå satisfying.

  • Self-care
    Mmmm, efter det ska jag nog köra lite hemmaspa med bodyscrub och body butter och hela köret. Sist jag såg benet (för tre veckor sen) var det fullt av blåmärken och de gånger jag kliar mig på foten följer det med massa döda hudceller ut (varsågod för info), så att go nuts med Body Shop-grejer kommer bli amazing.

  • Ta på mig jeans
    När jag kommer upp ur badet tjugo timmar senare får jag klä på mig utan att behöva dra ett par leggings över gipset, och då ska jag fanimig fira höstens antågande med att ha på mig jeans, om så bara för tio minuter.

  • Ta på mig strumpor
    EVEN BETTER, JAG KAN HA STRUMPOR PÅ MIG. När jag skriver detta har jag lagt en filt över mina fötter för jag fryser för fan hela tiden om tårna och det är sjukt oskönt att ha strumpor över gipset (ja, jag har försökt). Har redan tagit med mig fuzzy socks hit och det ska bli så gött att äntligen få ha på dem ordentligt.

  • SKOR
    I samma veva måste jag nämna att jag kommer kunna ha SKOR!? Har glidit runt med den gipsade foten i en jätteful sko jag fick på sjukhuset och min friska fot i löpdojorna bara för att matcha i höjd, men efter det här kommer jag faktiskt kunna ha två MATCHANDE par skor på mig???? Fy fan vad gött. Funderar på att investera i fluffiga uggs bara för att det verkar asskönt även om det är fult som fan.

  • Sova bekvämt
    När jag sedan går och lägger mig på kvällen kommer jag att kunna SOVA NORMALT för första gången på sex veckor. Fattar ni hur mycket gipset är ivägen när man sover??? Det ska liksom ligga i högläge så jag har två kuddar enbart placerade i sängen för att få upp gipset lite, och rör man sig minsta lilla så sparkar man typ sig själv med gipset. Så jävla onice.

  • Sträcka på mig
    Sen vaknar jag morgonen därpå och sträcker på mig och HURRA det går. Att sträcka ut sig när benet är i gips gör att man kan sträcka hela kroppen UTOM EN FOT och den börjar bara vibrera fram och tillbaka i frustration. Det som borde vara morgonens höjdpunkt blir bara jätteobehagligt.

  • Sitta bekvämt
    Det går inte att luta foten på ett bra sätt utan stöd. Alltså ok, jag fattar ju att gipset ger stöd, men det är ju samtidigt i vägen och runt på ett sätt som gör att det hela tiden rullar fram och tillbaka. Det är så otympligt. Tänk att kunna lägga foten i vilken position man vill. Vilken dröm ...

  • Slippa blåmärken
    Jag är typ 99 % säker på att jag har ett enormt blåmärke på hälen eftersom jag hela tiden slår ner den i gipset. Sist det togs bort hade jag blåmärken på ställen jag inte ens visste att man kunde få blåmärken på. De har åtminstone slutat komma krypande upp ur gipset och se fula ut, men det är bara en slight improvement ...
Det finns såklart saker jag INTE ser fram emot med det här, typ att jag inte kommer få stödja på foten och kommer behöva hoppa runt på ett ben vart jag än ska, men om det någonsin känns jobbigt ska jag fan bara klia lite på foten och tänka på things that were ...

True story.

Inga kommentarer: