fredag 18 september 2015

Review: En hjärtformad ask

En hjärtformad ask En hjärtformad ask by Joe Hill
My rating: 4 of 5 stars

Shit, den här boken var intense. Det tog liksom aldrig slut, man var hela tiden på helspänn och ba HUR I HELVEVET SKA DE ÖVERLEVA DET HÄR? Dessutom lyckades den vara läskig, och inte bara stressande. Väldigt imponerande på det sättet, även om jag hatar den här konstanta känslan av stress när jag läser.

Början på historien var mindre imponerande. Jag menar, de övernaturliga delarna introduceras i stort sett genom ett telefonsamtal med en infodump som var jätteskum, ärligt talat. Jag fattar att det inte var meningen att det skulle vara en långsam uppbyggnad och att vi läsare genast skulle förstå att de övernaturaliga delarna var RIKTIGA, men ... näe, det var konstigt. Kanske för att jag inte hade en aning om vad boken skulle handla om: boken jag har saknar helt baksidetext som handlar om ploten (vilket jag fucking hatar!).

Dessutom hamnar huvudpersonen i knipa för att han köper en hemsökt kostym. Allvarligt talat, dude, du förtjänade nästan att dö för det.

Men, det var inte bara en läskig historia, den var delvis deckare, och den ploten var också välskriven. Vilket jag måste säga att jag gillade, att det var två historier i en. Jag tyckte inte att den var särskilt förutsägbarheller, även om vissa flashbacks med ondingarna kändes lite konstiga. De var inte så läskiga i de.

Fast att låta huvudpersonen vara en 50+ rockstjärna som bara dejtade 20-någonting tjejer var lite äckligt. Han hade kunnat vara tjugo år yngre eller så.

View all my reviews

Inga kommentarer: