måndag 14 september 2015

Review: Total Recall: Min Osannolikt Sanna Livshistoria

Total Recall: Min Osannolikt Sanna Livshistoria Total Recall: Min Osannolikt Sanna Livshistoria by Arnold Schwarzenegger
My rating: 3 of 5 stars

Jag fick en insikt medan jag läste den här boken angående mina känslor för biografier: jag tycker mycket bättre om biografier om sportpersonligheter än biografier om rockstjärnor (eller möjligtvis filmstjärnor). Jag tycker nämligen inte om långa beskrivningar av droger och alkohol och överdrivet festande. Är du en högpresterande atlet kan du inte festa hela nätterna, men är du en rockstjärna MÅSTE du göra det fö rdin image. Så jag läser hellre beskrivningar av ashårda träningar än beskrivningar av droger och orgier.

Okej, Arnold kan knappast beskrivas med ordet "sportpersonlighet", men det är definitivt där han börar, men även när hans filmkarriär tar fart så handlar det aldrig om fester och alkoholk och sex, det handlar nästan hela tiden om pengar och att bli känd. Han är weirdly obsessed vid pengar, och hur viktigt det är att tjäna egna och aldrig behöva be folk om det. Det är förstås därför han är republikan, eftersom han älskar det där Amerikanska Drömmen-idealet (och för att han inte gillar fackförbund). Bortsett från det låter det som att han är mer demokrat än han är villig att erkänna.

Jag läste den här boken på tre dagar och det gjorde att varje dag handlar mer eller mindre om en av hans tre karriär: som bodybuilder, som filmstjära, och som the Governator. Alla tre delarna var intressant på olika sätt, fast jag tyckte nog att de politiska delarna blev lite sega. Jag bryr mig inte så mycket om kalifornsk politik, eftersom jag är från Sverige. Men det var kul att se vad Arnold sysslade med alla år när han inte gjorde film.

Arnold vill såklarat bevisa för folk att han är smartare än vad de tror (ett ständigt problem för actionstjärnor: det spelar ingen roll hur många gånger man påpekar att Sly Stallone skrev manuset till Rocky eller att Dolph Lundgren är civilingenjör i kemiteknik, folk ser de inte som något annat än korkade muskelberg), men han överkorrigerar nästan och framstår som rätt självgod vid vissa tillfällen. Det är hela tiden "Jag visste att det här skulle fungera" eller "Jag visste att det här var dumt men jag sa ingenting", vilket får det att låta som att tur inte hade någonting att göra med hur hans liv blev. Å andra sidan erkänner han att han haft fel ibland: till exempel ville att han att replien skulle vara "I will be back" snarare än "I'll be back", och säger att det bevisar att James Cameron visste precis vad han höll på med. Men ändå, en del självgodhet kan inte ignoreras, även om han kanske har en anledning till den.

Hur som helst gillade jag den här boken, fast jag är inte säker på om jag köper hela Arnolds filosofi, speciellt inte tanken på att man ska jobba 12 timmar om dagen och klara sig på typ 6 timmars sömn. Jag skulle snarare göra tvärtom, men det kanske bara är jag ...

View all my reviews

True story.

P.S. Testar en ny grej nu där jag översätter mina recensioner! Dvs den finns på engelska på goodreads, men jag översätter dem här på bloggen. Tänker att det passar bättre om allt här är på svenska. D.S.

Inga kommentarer: