onsdag 1 april 2015

Fíli och Kíli flyttar in

Idag har varit en lååång dag. Jfc, jag är så trött så jag dör. Självklart kunde jag inte somna, vilket var amazing när jag var tvungen att gå upp 5.40. Ännu bättre att jag var tvungen att göra det snooze-löst, då jag glömde ställa om mitt första alarm till sommartid. Allt detta för att jag var tvungen att vara i Västerås 8.00, så det vankades över en timmes bilkörning det första som hände på morgonen. Kul.

Väl framme i Västerås hoppade jag in i en annan bil och åkte ytterligare en timme och tjugo minuter till ett studiebesök på ett annat energibolag, som gått över till ett bättre alternativ på sina elstolpar. För er som inte vet (dvs alla?) går mitt exjobb ut på att undersöka elstolpar, därav studiebesöket. Sov i bilen. Sov även i bilen på väg tillbaka till Västerås, dit vi kom vid ett. Trött och hungrig var det bara att hoppa in i min egen bil och köra tillbaka till Stockholm. GOOD TIMES.

Där hann jag äta en nyttigt lunch bestående av gröt innan det var dags att fara vidare. Inte särskilt långt dock, den här gången skulle jag bara till en annan del av Täby för att hämta hem mina nya husdjur, gerbilerna Fíli och Kíli:


Och nej, det var inte jag som kom på namnen! Jag hade ett helt annat namntema planerat, men när den förra ägaren berättade att "de heter Fili och Kili efter The Hobbit, du vet" så var det väldigt svårt att inte behålla namnen.


Att jag ens kunde skaffa dem hänger ju på det faktum att gerbiler behöver relativt litet utrymme, iaf i jämförelse med marsvinen. Deras terrarium står jättefint ovanpå marsvinsburen (jag är sjukt nöjd med lösningen: jag hittade en dörr som hör till bokhyllan som marsvinens bur är byggd av för 49 kr på IKEA. Det ser supersnyggt ut, och stålbitarna på hörnet gör så att dörren inte glider av).


De är inte ett dugg skygga heller! En av dem (jag vet inte för de går inte att se skillnad på) hoppade över till mig så fort den förra ägaren höll upp dem, och de har sprungit och hoppat omkring både i och under mark sedan de kom hit. Att vi fastnade i bilkö i en timme på vägen hem bekommer dem inte alls.


Jag dumpade dem dock ganska snabbt här och åkte tillbaka till mina föräldrar för att lämna buren, och hamnade såklart i ännu fler bilköer. Så jag har spenderat typ åtta timmar i bil idag, varav två i bilköer där man knappt rör sig. Tröttheten vet inga gränser.

Gerbilerna hade dock skoj när jag var borta och satte genast igång med att gräva gångar. DE ÄR SÅ ROLIGA ATT TITTA PÅ. Marsvinen är asförvirrade och försöker gnaga på undersidan av terrariet hela tiden, men jag tror de kommer att komma bra överens snart.

Jaja, 'r en bit på vägen till att bli en crazy smådjurslady, om man säger så.

True story

2 kommentarer:

Chriss sa...

Haha, jag ser framför mig hur du bara "EFTER HOBBIT SA DU" XD

Men de är sjukt söta! :D

Ell sa...

Jag ba "LET ME SING YOU THE SONG OF MY PEOPLE, FAR OOOVEEER". Eller kanske inte ...

Jaaa <3