tisdag 1 maj 2012

Dag 19 – Favoritbok som blev film

När jag var liten tyckte jag det verkade som att alla böcker jag gillade blev filmer, men jag vet inte om det riktigt är så längre. Vilket är weird, för de senaste åren har filmerna som spelat in mest pengar alla varit baserade på någonting, så chanserna för det borde ju ökat. Men åhh. Det här är problemet när man gillar Harry Potter och Sagan om ringen - jag har elva fucking filmer att välja mellan. Vad fan liksom? Dessutom så försöker jag undvika att repetera mig i den här utmaningen, så jag kan ju fan inte svara HP och LotR hela tiden.

Bildkälla: http://images.wikia.com/
Jag tänker inte ens låtsas som att jag tog den här bilden av
någon annan anledning än att Mark Strong är snygg.
Bildkälla: http://verkligenstefan.files.wordpress.com/
Så jävla snygg bok!!
Men en bok som jag läste flera år innan den blev film, och som jag dessutom älskade är ju Stjärnstoft, eller Stardust som den heter på engelska. Skriven av ingen annan än Neil Gaiman (fast min favoritbok av honom är ju American Gods, men mer om den senare i utmaningen!). Jag har till och med en bild på mig från första gången jag läste den boken, vilket ni såklart vill se:

Jag och ett av mina kusinbarn för jävla massa år sen.
OKEJ, det var inte jätterelevant, förutom att vi var på någon släktmiddag eller vad det kan ha varit, och jag spenderade nog i stort sett hela tiden med att ligga och läsa istället för att vara social och umgås. Jag märkte inte ens när mamma tog de här bilderna på mig och det farliga barnet (IDK, bilderna heter typ "farligt barn tittar på när jag läser"), så inne var jag i boken.

Filmen såg jag en massa år senare på någon Fefoträff tillsammans med Li och Dreaner (vill jag minnas), och jag tyckte den var asbra också. Det tycker jag fortfarande faktiskt, det är en väldigt bra filmatisering, trots att den inte är helt trogen källmaterialet.

Stardust handlar alltså om Tristran (i filmen heter han Tristan, vilket är den sämsta ändringen) som  bor nära något som kallas muren, vilket helt enkelt är en mur, som man inte får passera - förutom en dag om året när det är en marknad där. Då kan folket på andra sidan muren komma och umgås med de på rätt sida av muren, aka England (jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag blandar ihop bok och film nu, men jag försöker hålla mig till boken). Tristran råkar vara en produkt av en kort kärleksaffär mellan en kvinna från andra sidan muren, och sin pappa, som han bor hos, men det vet han inte (tror jag).

Tristran lovar en kväll att han ska hämta hem en stjärna åt en tjej som heter Victoria. Stjärnan föll på andra sidan muren, så Tristran ger sig av dit - och släpps förbi av vakten. Samtidigt släpps fyra prinsar iväg för att hitta en ädelsten som kungen kastade iväg innan han dog, eftersom den som hittar den först blir kung (normalt sett brukar det bara finnas en prins kvar vid kungens död, men icke den här gången).

Tristran hittar iaf stjärnan, som visar sig vara någonting helt annat än han först trott, och sedan gäller det bara att hinna hem igen innan nästa marknad.

Oj, vad spännande det där lät då. Boken är iaf helt underbar därför att det är typ en klassisk saga, med massa awesome ordlekar i slutet. Filmen är bra eftersom det plötsligt har blivit mer av en episk fantasyberättelse, med onda häxor, kidnappade kungligheter, och pirater - allt som en bra film ska ha (okej, det kanske saknades några explosioner, men annars så!), dock utan de enligt mig awesome ordlekarna i slutet.

Sååå, nu har jag svamlat på nog för idag.

True story.

2 kommentarer:

Li sa...

Jag minns när vi såg den filmen!!! Den var awesome. Såg faktiskt om den för bara några dagar sedan, jag älskar filmen. Måste nog läsa boken också...

Ell sa...

Det var fett nice. :D

Det tycker jag at du ska!!