fredag 28 oktober 2011

Welwitschia (är ett roligt ord)

Det här med att plugga alltså... det pendlar mellan "gud, så spännande livscykel maneterna har", "men herregud, vem BRYR sig om det här egentligen?" och "IEEEWW!!! Varför skulle jag vilja se en bild på ett hundhjärta med mask i!?" nuförtiden. Gårdagens labb var ett bra exempel på det, först fattade vi ingenting och var jättearga ("varför ska jag lära mig det här!?"), sen förstod vi plötsligt grejen med maneter och då blev det jättemycket mer spännande (jag hatar maneter, men damn, de är fascinerande små äckel alltså). Till sist kommer lärare in med en liten spigg, klipper huvudet av den ("så att den säkert är död") och avslutar med att klippa upp fiskens kropp... och ut hoppar en mask? En ganska stor mask dessutom, speciellt i förhållande till fiskens storlek. Så jävla äckligt, men också spännande (uppenbarligen kan de bli så stora i fisken att den blir typ tre gånger så tung som vanligt. Hur vet man att den är där från början? "Man kan se hur de rör sig i fisken." IEW, liksom).

Nu har vi alltså gått vidare från botaniken och in i den spännande världen av djur. Inte för att växterna var så tråkiga egentligen, faktum är att några av dem var mycket roligare än vad jag trodde (och inte bara kottepalmerna).

Bildkälla: http://www.esu.edu
Titta på den här fula jäveln till exempel. En av de mest bisarra plantorna som existerar. Welwitschia mirablis heter de (jag gjorde en fantastisk charad på det namnet när jag försökte lära Matilda det. Först mimade jag brunn - well - och efter det tänkte jag göra häxa - witch, liksom - men så långt kom jag aldrig för Matilda fattade aldrig första biten. Dock gjorde Anneli och Erika det och tyckte att charaden var smått briljant).

Bildkälla: http://www.esu.edu
I princip börjar de såhär, med två blad som ALDRIG slutar att växa, och som när de blir äldre delar sig mer och mer tills man får det där virrvarret av blad på bilden innan. Skitkonstiga! De kan bli skitgamla också, över 1000 år, och uppenbarligen kan det finnas några individer som är 2000 år (nu lever de på helt andra ställen, men får man inte en bild av hur Jesus gick och chillade med dem när man hör det?).

Bildkälla: Wikipedia
Här har vi också en sjukt ful planta, som också råkar vara världens största blomma. Den heter Rafflesia arnoldii, och man tänker ju att den borde fått sitt namn efter Arnold Schwarzengger (eftersom den är så stor), men icke, den har fått namn efter killen som upptäckte dem. Besviken! De kan bli en meter vida, och väga 10 kilo. Man skulle fan kunna lägga en bebis i det där hålet! Det skulle se jävligt kul ut, nu när jag tänker på det.

Ser den bekant ut? Det finns en förklaring till det...

Bildkälla: http://media.giantbomb.com/
Enligt Bulbapedia är den inspirationen till Vileplume (som på japanska heter just Rafflesia)! De, och några få osäkra källor online, påstår också att den är extremt giftig (världens giftigaste blomma, enligt Bulbapedia), men jag hittar ingen seriös bekräftelse på det. DOCK så stinker blommorna som ruttnande kött, vilket ju faktiskt borde räcka som skydd nu när jag tänker på det. Varför? För att locka till sig flugor som ska hjälpa dem föröka sig såklart! Ingen taktik jag skulle använda mig av, men jag är ju ingen blomma, så...

Skitkonstig blomma i alla fall: den har inga blad, ingen stjälk, inga rötter, ingenting, så när den inte blommar ser man den inte, och lustigt nog blommar den bara i några veckor i januari-februari. Ibland när man läser om saker undrar man ju hur de inte dött ut än (t-rexen klarade sig inte, men det här missfostret!?), men efter ett tag får man helt enkelt acceptera att evolutionen works in mysterious ways.

Det var dagens biologilektion! På söndag åker jag på fältresa till västkusten (Tjärnö, om någon vet var det ligger... I don't), så det blir nog kul, förutsatt att det inte finns så mycket maneter där (men de har väl dött nu eller nåt, va?). Jag kommer nog mobilblogga lite då, så ni slipper inte mig, och eftersom det ändå är skolan jag är bortrest med kan ni räkna med att jag återuppväcker dagens fakta som jag brukade köra med förut. Jag är säker på att ni saknat det!

True story.

2 kommentarer:

Chriss sa...

Du är den enda som kan få växter att verka intressant X)

Ell sa...

HAHHA, men de där växterna är ju verkligen skitspännande! XD