tisdag 13 oktober 2009

Unununium

Egentligen hatar jag kemi. Det är det tråkigaste ämnet jag läser och jag fattar inte att det är det enda ämnet jag kommer läsa hela året (med några en veckas undantag i slutet av våren). Jag har inte haft kemi sedan högstadiet heller, så jag känner mig ju inte som den smartaste kakan i burken heller.

MEN en grej med kemi är aldrig tråkigt: grundämnen och det periodiska systemet. Jag vet inte varför, men jag tycker att det är så sjuukt fascinerande. Det enda roliga på kemin och fysiken i högstadiet var att sitta och titta på affischen med det periodiska systemet (jag satt alltid under den :P) och försöka lära sig det. Jag kan det inte, men jag tycker ändå om det.

Fast jag är bitter på att de gett ett nytt namn till mitt favoritgrundämne! Först hette det unununium eftersom det är grundämne 111, vilket är världens flashigaste namn om man är ett grundämne, men för fem år sen tyckte de inte det var ett bra namn nog och började kalla det röntgenium istället. TRÅKIGT. Jag hade tänkt illustrera det här inlägget med en bild, men man har bara lyckats framställa typ tio atomer av det, så några såna bilder fanns inte...

Oj, vad mycket roligare grejer man kan göra än att plugga alltså!

True story.

4 kommentarer:

Svedski sa...

Haha, men det är ändå rätt roligt när man börjar lära sig de olika förkortningarna, i alla fall till de vanligaste ämnena, och när man kan börja förstå vad ens schampo faktiskt innehåller!

Men jag håller med, kemi är annars inte så jättesexit, rätt skönt att jag inte läser det. Vänta nu, var det inte nått ämne jag ogillade ännu mer än kemi? Jo, fysik! Vad är det jag har supermycket av? Jo, fysik! Fail...

Vickan sa...

Kan helt och hållet instämma. Kemi har aldrig varit min grej men just det periodiska systemet var jäkligt intressant. :D


Lycka till med kemin i fortsättningen! Det kommer nog fixa sig finfint ska du se.

Ch sa...

Unununium är awesome! xD

Ell sa...

Svedski: Jaa, absolut. Jag gillar att natriumnitrat heter NaNO t ex. :D

Hahahaha! Men jag ser fram emot fysik! Det var det jag tyckte var roligast i högstadiet.


Vickan: Det är awesome! :D


Ch: Det bästa ever! ^^