torsdag 15 oktober 2009

Blog action day!

Idag är det Blog Action Day! Man ska blogga om klimatförändringar, så jag antar att jag får ta mig i kragen och göra det (dagens post, som planerades att handla om delfiner, är uppskjuten till imorgon).

En grej som stör mig med klimatförändringsdebatten är folk som bara inte fattar. Folk som typ "men det finns ingen växthuseffekt, för det var faktiskt jättekallt i Sverige förra året. Och jag såg en isbjörn på zoo".

Man bara, jaaaha. Ja, just det. För det funkar så. Syns inte, finns inte. Om jag inte ser någon giftig gas, inte fan kan jag dö av den. För precis så funkar det. Absolut.

Den globala uppvärmningen är inte nödvändigtvis det största hotet mot jorden idag, men det kommer bli det i framtiden om vi inte gör något. Att vi har en kall vinter i Sverige (och fucking hell, ser det ut att bli en kall vinter!?) betyder inte att vi temperaturen överlag inte höjs.

Eller för att göra det enkelt, en citatlåda:
"Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar,
vi har lånat den av våra barn."
- Ehhh, jag vet inte vem som sa det. :P
True story.

2 kommentarer:

Svedski sa...

Som sagt, en teori går ju ut på att isarna smälter, fler isberg flyter ner i Atlanten, sänker temperaturen där, golfströmmen vänder och åker inte hela vägen hit upp och VIPS så har vi Alaska här i norden, och inte fan är det varmare här då!

Sen tycker jag det är intressant att folk reagerar både när vintern är några veckor sen och några veckor tidig:P

Anonym sa...

Oavsett vem som sa det så var det väldigt fint! :D Man blir verkligen pepp på att fortsätta med sitt projektarbete som kan visa sig vara en smart idé för framtidens mer miljövänliga samhälle. Wiiiieee!