söndag 13 april 2008

Right now you have the urge to... blogg something

Bara för jag älskar den bilden. XP

Hittade på Hannas blogg.

1 - Hur länge har du bloggat?
Uppenbarligen sedan april 2005, fast sen har det ju varit fina uppehåll då och då. Men ja, så var det.

2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Tror inte jag hade någon. Jag hade läst herr Sellergrens blogg (fast den verkar borta nu) och den är/var hysteriskt kul, så det var väl det liksom. Lite seriösare än Helgon-dagboken....

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Som sagt så var det nog herr Sellergrens. Jag kommer fortfarande ihåg typ några av mina favoritcitat därifrån (typ "hur lång tid ska det ta för vissa människor att förstå att det är slut? Hjulet snurrar, men hamstern är död - låt oss gå härifrån innan vi båda kryper!"). Han har kommenterat min blogg två gånger och länkade hit förut, jag var mycket stolt.

4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
De var roliga, det hände rätt mycket och jag hade nästan ett liv då, så det var ju intressant och humoristiskt och sådär. Fast jag var 16, det är ju som det är.

5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Bra fråga. Kanske tio. Jag läser de allra flesta på feeds just nu.

6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Mest mina polares dagböcker, men sen också typ Tjuvlyssnat och Overheard (två såna) och Twitter och en TV-blogg liksom.

7 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Jag vet inte, de flesta bloggar jag läser är av folk som är rätt lika mig skulle jag påstå...

8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Trams och Chriss? X''D

9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Min mamma läser min blogg faktiskt. Det är allt jag vet, jag tror liksom inte de har så mycket att säga till om? Inte så ofta jag skriver om hur dåliga de är i alla fall, så...

10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag vet inte, men jag hoppas det! Jag försöker ju att alltid vara mig själv, så.

11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Det beror på. Om man kollar i början när jag och Jojje var på g, och när jag träffade Martin, så nämns de liksom inte vid namn eller vad som är grejen med dem (Jojje kallas för X och jag nämner inte alls att Martin ska komma och sova hos mig), så jag är rätt privat på så sätt tror jag.

12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Jag har bloggat om allt jag känt för, tror jag. Möjligen att jag inte skrivit ut mina hatiska åsikter om modebloggar och alla småbrudar som tjänar miljoner på det, och det är väl mest för att jag inte har något nytt att lägga till i "debatten".

13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Inte särskilt. Jag skriver här för att jag känner att jag vill skriva, och om folk känner att de vill läsa tycker jag det är en kul grej bara. Så inte så mycket, även om det är lite så.

14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nej. Folk som är vettiga i text kan vara skitdryga IRL, så det kan man inte, även om man kan lära sig mycket liksom.

15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej, inte genom bloggen faktiskt. Det vore läskigt.

16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja, absolut! Folk som har bloggat om sig själva och är askända på det kan ju knappast må bra av det i slutändan. Den här tjuvlyssningen förklarar det rätt bra...

17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Njaej, inte direkt. Jag har fått någon dryg kommentar någon gång, men jag brukar inte bry mig liksom. Folk får tycka vad de vill och skriver jag en blogg får jag väl räkna med att alla inte kommer hålla med. That's life.

18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar
Jag hoppas inte det. XP

19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Att blogger tar bort hälften av inläggen man skriver? Att jag ibland glömmer att uppdatera om saker som hänt så att det måste vara aningen förvirrande för folk som inte känner mig på riktigt, men liksom, det är inget jag har panikångest över.

20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Jag hoppas det, och jag hoppas att jag bor på något coolt ställe så att jag kan blogga om hur det är att bo där. Liksom, i höst lär det bli mycket om London, och när jag är i Australien blir det mycket därifrån. Jag vet inte var jag är om två år, men kul blirdet kanske.

21 - Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Behöver man ens diskutera det? Det är väl rät uppenbart att det inverkat på vår kultur när folk kan bli kända enbart på att ha blogg, så.

22 - Avslutningsvis : Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Inte så mycket? Min blogg är inte den viktigaste delen av mig, även om jag inte skulle vilja göra mig av med den heller. Det är ett trevligt tidsfördriv, och folk verkar uppskatta det så.

23 - Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Inte mycket. Lol, jag läser få bloggar. Men Överhört-sidorna förgyller min vardag i alla fall.

24 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Men jag vet inte. Chriss och Trams som vanligt? Samt folk som känner sig utmanade.

That's enough of that shit.

Inga kommentarer: