tisdag 5 april 2016

Review: Queen of Babble Gets Hitched

Queen of Babble Gets Hitched Queen of Babble Gets Hitched by Meg Cabot
My rating: 1 of 5 stars

Blesh, nej, det här är inte en bra bok. Okej, jag vet att de flesta Meg Cabot-böcker följer samma mönster och jag är okej med det. Jag förväntar mig inga mästerverk eller något, men det här är oförlåtligt dåligt.

Jag vet inte ens var jag ska börja? Sättet som Sharis lesbiskhet behandlades i andra boken var inte bra men det var, antar jag, i all välmening, men i den här är det ett tillfälle där Shari är på väg att säga "jag är lesbisk" och Lizzie AVBRYTER HENNE, för det är för jobbigt att höra ordet "lesbisk". What the shit, och det här är en karaktär som jag ska relatera till? Det är ännu värre än så, för Shari blev egentligen bara lesbisk för att Lizzie skulle kunna bli ihop med Chaz - Sharis expojkvän - utan att det får några konsekvenser. Faktum är att Shari är en så bra vän att hon försökt para ihop Lizzie och Chaz i flera månader. För, som vi alla vet, lesbiska har ingenting bättre att göra med sin tid än att försöka para ihop sina straighta vänner med varandra.

Och ja, SJÄLVKLART blir Lizzie och Chaz ihop. För Chaz minns att Lizzie vill ha is vid sidan av sitt vin och det gör inte Luke. Och kommer ni ihåg när Lizzie berättade för Luke att hennes röm var att arbeta med att fixa till bröllopsklänningar och han köpte en jätteny och häftig symaskin till henne i julklapp? Jag menar har ni någonsin hört talas om någonting så sjukt ogenomtänkt??? Jag dog nästan för jag skämdes så mycket å hans vägnar. Jag menar VEM STÖTTAR SIN FLICKVÄNS DRÖMMAR PÅ DET SÄTTET???? Vilken hemsk jävla skithög. Det är synd att han inte omedelbart lev påkörd av en buss eller något. Jag menar, herregud. Lizzie gav honom a SLEEK LEATHER WALLET. Okej. Det är typ den mest fantastiska gåvan jag hört talas om i hela mitt liv och han friade inte ens. Och han glömde isen. Men han visste om att hon gillade Cola Light men det var bara för att Chaz sa det så det räknas inte. Han borde ha vetat bara genom att se in i hennes ögon och se djupet av hennes själ. Eller nåt.

Och liksom ... okej, hon är kär i Chaz, vi fattar. Hon kan inte bryta sin förlovning för att ... ja, varför inte egentligen? Ingenting i den här boken hänger ihop. Hon säger ja till Lukes frier men sen kräver hon att de bor i olika lägenheter tills de gift sig. Va??? Jag är helt för att par håller sig självständiga, men varför ska man vänta tills man gift sig med att bo ihop???? Det är en sitdålig idé, don't do it. Framför allt inte om ni just bestämt er för att det inte fungerar att bo ihop!? Och sen är hon otrogen med Chaz för Chaz var där för henne när hennes farmor dog (varför uppför sig amerikaner alltid som att det är no big deal att flyga till Europa och tillbaka? Eller fiktiva amerikaner iaf, jag ve tinte hur de riktiga är. Men liksom ... det är en lång flygtur??? Det är inte rimligt att förvänta sig att någon ska göra det för en bara för att spenderade 24 timmar ihop, ens om de älskar dig), men om kan ändå inte bryta förlovningen för att ........... jag vet inte. Jag inser att det såklart är jobbigt att göra det över telefon, men vid den här tidpunkten vet ALLA att det inte blir något bröllop, så varför låtsas?

När man pratar att alla vet, varför har Lizzies vänner inga intressen förutom att gifta sig och Lizzies kärleksliv? Alla i hennes liv bara "lol vi vet att du gillar Chaz ahaahaha du borde ligga med honom ooopps no jag menar älskade med honom eftersom du ogillar fula ord". Skaffa en jävla personlighet. Eller åtminstone gör om det till EN karaktär istället för typ fem identiska kopior???? Vad är ens poängen????

Jag är mest irriterade på att Lizzie får ett frikot ur fängelset på slutet. För självklart visar det sig att perfekta prins Luke inte var perfekt (jämfört med perfekte icke-prinsen Chaz!!! För han amerikan!!! Och amerikanska pojkar är automatiskt mer pålitliga än de där misstänksamma europeerna!!!) neeeeeej han var en cheating cheater som LJÖG. Och eftersom han gjorde det så var det okej att Lizzie var otrogen. Och hon behöver aldrig erkänna det eller ens berätta för Luke för oh my gods tänk om något hon gjorde ha en konsekvens det vore ju för jävligt. Alltså karaktärerna i Cabots böcker riktade mot tonåringar skulle aldrig komma undan med den här siten, det är det som stör mig. De skulle behövt erkänna vad de gjort i slutet för tt få snubben, men Lizzie gör aldrig det. Allting slutar så jävla perfekt och hon får till och med gifta sig med Chaz på slutet trots att han sa att han aldrig ville gifta sig.

Men det innebär iofs att Chaz plötsligt är tillgänglig och Lizzie har noll intresse av killar som hon faktiskt kan få så jag antar att de kommer göra slut inom två veckor eller så. Om Lizzie dumpat båda snubbarna och fokuserat på sin karriär hade det kanske varit ett acceptabelt slut på boken, men poängen är inte att du ska vara lycklig med det du gör, det är att du ska vara liklig med den du älskar. För ingenting i livet är värt någonting om inte en man är där med dig. The end.

View all my reviews

True story.

Inga kommentarer: