tisdag 19 april 2016

Review: Dark Summit: The Extraordinary True Story of Everest's Most Controversial Season

Dark Summit: The Extraordinary True Story of Everest's Most Controversial Season Dark Summit: The Extraordinary True Story of Everest's Most Controversial Season by Nick Heil
My rating: 4 of 5 stars

"The more I learned about the particulars surrounding Sharp's death, the less controversial it seemed to be."

Det är typ den bästa sammanfattningen jag kan hitta av boken, någonting som jag verkligen håller med om efter att ha läst den. Innan hade jag bara läst kort på Wikipeida om Sharps död där den typ sammanfattades med "fyrtio personer gick förbi medan han låg döende", och det ... kanske är sant men det är också en förenkling. Det fanns folk som försökte hjälpa till, men det var för sent, och det var inte på en plats där det är lätt att hjälpa.

Boken i sig handlar inte bara om Sharp, och den ger mycket bakgrund om många andra klättrare, vilket jag gillade. När man läser mycket om bergsklättringsolyckor eller bergsklättring i allmänet, är det nice att få bara lite insikt i vad som driver folk till att göra någonting som de vet kan döda dem.

Den handlade däremot inte så mycket om David Sharp som jag trott, men det förklarades till viss del mot slutet, när de nämnde att hans föräldrar inte ville att folk skulle prata om honom. Boken är på det sättet en bra kompromiss, som fokuserar på omständigheterna kring hans död, men utan att gå allt för djupt in på hans privatliv.

View all my reviews

True story.

Inga kommentarer: