fredag 1 april 2016

Review: Left For Dead: My Journey Home from Everest

Left For Dead: My Journey Home from Everest Left For Dead: My Journey Home from Everest by Beck Weathers

Så det här är inte Into Thin Air. Och Beck Weathers är ganska ärlig med det från början: varför skriva en bok om vad som hände när så mycket redan sagt? Jag förstår hans poäng, fast resultatet är att boken inte fokuserar på Everest-delen av berättelsen.

Ärligt talat är titeln ganska missledanden, för den fokuserar inte på resan hem från Everest heller, den fokuserar på resan dit. Vad var det som fick honom att börja bestiga berg och varför gav han sig på Everest? Svaret är, något förvånand, depression. Beck Weathers har lidit av depression och självmordstankar större delen av sitt liv, och bergsklättringsbesattheten var ett sätt att distrahera sig själv från det.

Vilket såklart tagit hårt på hans familj, och det är till största delen vad boken handlar on. Hur är det att leva med någon som är deprimerad men vägrar medge det, ens för sig själv. Den är faktiskt brutalt ärlig i den aspekten, och även om det inte var vad jag ville ha ut av boken, så var den intressant.

Det den saknar, i min mening, är någon sorts slutkläm. Vi får se lite av vad som hände första året efter Everst (med ganska äckliga beskrivningar av kroppselar som faller av ... ärligt talat, vid ett tillfälle fick jag läsa om ett helt stycke och sen skrek jag OH MY GODS GROSS och sprang runt i lägenheten tills jag lugnat ner mig och kunde läsa vidare), men depressionsdelen försvinner helt. Blev han "botad" efter Everest? Är han fortfarande deprimerad men har lärt sig att hantera det på ett mer hälsosamt sätt? Jag tror att boken vill att vi ska tro att han blev magiskt botad, men jag tror inte att det fungerar så och det hade var nit nice att få veta mer om det.

Men oavsett så var det en intressant läsning. Den var oväntat rolig.