torsdag 7 april 2016

Review: Middagsmörker

Middagsmörker Middagsmörker by Charlotte Cederlund
My rating: 4 of 5 stars

Ah, den problematiska boken. Problematisk är ett bra ord för om man inte gillar någonting kan man säga att det är problematiskt och sen behöver man inte förklara vad som stör en. Den här boken är problematisk för den handlar om samer men är inte skriven av en samisk person. Men är det automatiskt problematiskt? Är det kulturell appropriering att skriva om en kultur utöver sin egen? Jag är verkligen  inte säker. Det jag är säker på är att jag läst en bok om samer och deras kultur, INTE en bok som lånar element från dem och sen försöker låtsas att det är egna, super-originella fantasyelement. Den undviker inte det faktum att samer har blivit mycket diskriminerade genom historien och att de fortfarande blir det idag. Den gör ett jävligt mycket bättre jobb än Frost i den avdelningen i alla fall. Men jag är inte same, så jag har inte "TF" som det så fint heter.

Moving on ... jag gillade den, förstås. Det var intressant att få följa Aílis resa och se hur hon handskas inte bara med en del av hennes kulturarv som hon aldrig tidigare fått utforska, men också magiska krafter hon inte ens visste existerade. Det är en hel del för en person att hantera, speciellt när hela ens värld vänts uppochner. Boken lyckas hantera sorg och att hitta nya vänner och att skapa ett nytt liv på ett bra och trovärdigt sätt.

Det finns egentligen bara två saker att klaga på: sättet so Aíli introduceras till de magiska aspekterna av handlingen händer lite väl fort, och att boken innehåller lite för många klassiska young adult-tropes. Nu är tropes nödvändigtvis inte dåliga och de är inte heller dåligt skrivna i boken, men vi har sett dem så många gånger innan att det hade varit kul om boken undvikit några av dem iaf.

Med det sagt är jag jättetaggad på det faktum att det kommer två till böcker i serien och jag kan knappt vänta förrän jag får läsa dem! Kanske, om jag får drömma, kommer de till och med innehålla ett berg eller två ...