lördag 2 januari 2016

2015/2016

Läsåret 2015 var inte riktigt lika bra som det 2014, men det var ändå bättre än många andra år. Det var roligt att läsa, men jag älskade det kanske inte fullt lika mycket som jag gjorde 2014. Mest under andra halvan av året tror jag, vilket kanske hade en del med den brutna fotleden att göra. Jag skyller allt drygt från 2015 på den tror jag nog.

Jag läste i alla fall 113 böcker, tio mindre än förra året, och nu tänker jag att vi kan titta lite på hur jag läste.


Här kan vi se de mest lästa författarna för mig! Inte särskilt förvånande toppas listan av Stephen King. Ska vi snacka antalet lästa sidor skulle han ligga långt före konkurrenterna, speciellt Alexander McCall Smith med sina mkt korta böcker. Annars var jag visst inte så inne på långa serie det här året, utan mest trilogier eller liknande.


Och som vanligt är det mest young adult och fantasy jag läser. Förra året var det mer fantasy och betydligt mindre YA, men i år har nästan all fantasy jag läst också varit YA, och dessutom har jag haft svårt att hitta fantasyböcker som verkat intressanta. Finished-in-a-day var 19 i år, jämfört med 2014s 25.


Precis som förra året är det mest böcker som fått fyra stjärnor. Ärligt talat verkar kvalitén på böckerna från i år och förra året har legat på ungefär samma nivå.

Den längsta boken jag läste i år var Stephen Kings It, med sina 1100 sidor.


Här har det dock ändrats en del! Jag har läst betydligt mer av kvinnor än av män, vilket måste vara första året nånsin. Hurra! Det var inte ens medvetet, utan bara en logisk konsekvens av böckerna jag läst. Trots att jag läste tio böcker färre i år så har jag läste FLER nya böcker, 103 mot förra årets 99. Däremot har jag läst färre nya författare än förra året, och färre böcker på engelska. Ändå tycker jag att jag ligger på en ganska bra nivå om man jämför engelska och svenska, så det gör inte så mkt att det blev mindre.

Det gick  dåligt som fan med årets nyårslöften. Jag sprang inte så mycket som planerat (PGA FOTLEDEN), glömde helt bort att jag lovat att läsa HOME-böckerna (för tjugotusende gången) och kom mig aldrig riktigt för att läsa en bok på tyska. Den borde jag iofs klarat, men jag var för lat där på slutet av året.

Däremot gick det bra med skrivandet! Jag skrev över tio noveller och avslutade ett längre skrivprojekt, förutom NaNo. Sen blev det mycket redigerande också, även om det ibland är svårt att veta när man är "klar" med det. Det enda projekt jag egentligen övergav var det jag skrev under Camp NaNo i april: tanken var att fortsätta i juli, men projektet var ärligt talat jättetråkigt så det kändes inte värt att fortsätta med skiten.

I år blir det såklart lite nya nyårslöften. Jag har läst att det inte ska vara löften som man kommer på för att man *måste* på tolvslaget, utan det ska vara typ saker man tänkt igenom en längre tid. Jag har ett sånt som riktigt kvalificerar in där, och jag tänkte skriva något längre inlägg om det senare.

Årets löften är alltså:
  • Läsa 100 böcker
  • Läsa en bok på tyska
  • Springa 50 mil
  • Springa milen utan att stanna
  • Skriva en novell i månaden (förutom i november)
  • Ägna mig åt något skrivprojekt varje dag
  • Skicka De Döda Bits Inte till förlag
  • Äta mer veganskt
  • Skaffa snygga naglar
  • Klara något på The Bucket List
Det kommer säkert gå åt helvete som vanligt, men det är roligt att försöka utmana sig iaf, tycker jag.

True story.

Inga kommentarer: