torsdag 7 januari 2016

Review: Star Wars, Episode IV: A New Hope

Star Wars, Episode IV: A New Hope Star Wars, Episode IV: A New Hope by George Lucas
My rating: 5 of 5 stars

Okej, jag tänker inte skriva en seriös recension och diskutera de literära aspekterna av den här boken. Jag menar, det är Star Wars, vilket gör att den är fantastisk, och den är uppebarligen skriven av George Lucas, vilket gör att språket är ... inte fantastiskt men det fungerar (kom igen, det är skillnad på böcker och filmmanus, det är allt jag säger).

Jag tänkte bara diskutera några citat jag tyckte var intressanta av olika anledningar.
"[...] Still, even a duck has to be taught to swim."
"What's a duck?" Luke asked curiously.
Jag önskar verkligen att det här varit med i filmen och att det hade varit citatet Luke är så känd för (istället för Tosche-repliken). Det är så gulligt!! Det är så logiskt ockås, såklart har Luke aldrig sett en anka - han bor på en ökenplanet. Jag vill bara ha en scen där han umgås med en anka och tänker på gamle Ben.
"Your father's lightsaber," Kenobi told him. "At one time they were widely used. Still are, in certain galactic quarters."
Är det här en grej? Jag kan väldigt lite om Star Wars Extended Universe (förutom de här böckerna och en Young Jedi Knight-bok har jag inte läst några Star Wars-böcker), men jag trodde att bara jedis använder ljussvärd och jag trodde de mer eller mindre dött ut vid det här laget. Det är inte en replik från filmen, så ... jag vet inte vad jag ska tro. Jag antar att boken skrivits efter filmen, så Lucas måste verkligen velat att det här skulle vara sant.
"Fast ship? You mean you've never heard of the Millenium Falcon?"
Kenobi appeared amused. "Should I?"
"It's the ship that made the Kessel run in less than twelve standard timeparts!"
Hah! Det här har retconnats to hell and back, men uppenbarligen var det inte meningen att det skulle handla om en längd, utan om ett tidmått. Ändå är det så omständligt formulerat, "twelce standard timeparts!" och det är ännu konstigare när man tänker på att minuter, timmar, veckor och dagar nämns i resten av boken. Jag förutsätter att det finns NÅN sorts standardiserad tidmätning i galaxen (hur skulle annars veta när han skulle vänta sig att Han kom tillbaka - tre veckor kan betyda vad som helst i rymden), men den där repliken är ännu mer oförståelig utan parsecs ...
Oddly, Luke was thinking of a dog he had once owned [...].
Hundan är canon!!! Det gör mig så glad. Jag vet inte vad Luke skulle haft en hund för. Droider verkar lite som husdjur i Star Wars och det är ju inte som att de vallar får eller något på Tattooine, så vad ska de med en hund till. Jag tvivlar på att uncle Owen lät honom ha en bara för att det är kul?
"THX-1138, why aren't you at your post? THX-1138, do you copy?"
Jag älskar att den här repliken är exakt som i filmen ... förutom att numret på stormtroopern ändrats. We see what you did there, Lucas. We all do.
"Are you both safe?"
"For the moment, though I'm not sanguine at my old age. We're in the man hangar, across from the ship."
[...] He clicked off, smiling suddenly at Threepio's reference to his "old age". Sometimes the tall 'droid was more human than people.
3PO är så jävla jobbig ibland, men såna här saker gör det svårt att inte gilla honom. Han är så knäpp. Och ja, lägg märke till att det står 'droid och inte droid. Det står också 'puter på många ställen, vilket är ännu värre.
"I met your father once when I was just a boy, Luke. He was a great pilot. You'll do all right out there. If you've got half of your father's skill, you'll do a damn sight better than all right."
Det här sägs av en gammal pilot precis innan de ger sig av mot Dödsstjärnan. Så det verkar som att det är allmänt känt vem Anakin Skywalker var och vem hans son är. Men ingen vet att Anakin är Vader? Och hur passar Leia in i det hä r- vet folk vem pappan är men inte mamman? I ep 6 säger Leia att hon minns sin mamma så det verkar som att hon uppfostrat av henne åtminstone ett tag innan hon adopterades - hur kan det ha varit hemligt när Lukes släktskap inte är det? Eller är "Skywalker" ett så ovanligt namn att folk bara antar att Luke är Anakins son efter att ha hört namnet?

Jag tvivlar på att de frågorna kommer besvara, nånsin, men det är ändå intressant att se såna saker i boken. Som jag sa antar jag att boken skrevs efter filmen, så de förändringar som finns med måste ha varit sånt som Lucas verkligen trodde skulle vara viktigt senare, och han påstår ju att han planerat alla sex filmerna från början  ... något som jag alltid tvivlat på och alltid kommer göra.

View all my reviews