söndag 24 januari 2016

What a time to be alive

För er som inte vet är jag en bakåtsträvande teknofob ... nej, okej, egentligen inte. Förutom i en enda aspekt: jag har jättesvårt för touch-screens (iaf att skriva på dem) och när det gäller surfplattor och telefoner MÅSTE jag ha ett fysiskt tangentbord också. Ett qwertee-tangentbord också (inte ens jag kan deala med T9 in the year of our lord 2016). Det är non-negotiable och ger mig som ni kanske förstår extremt få möjligheter när det gäller vad jag vill ha för telefon.

Just nu har jag en Blackberry, vilket får ca alla nördsnubbar att reagera med "WTF!?!!?!?". No joke. Jag visade en SMS-biljett på ett tåg en gång och konduktören ba "men alltså, VEM har ens en Blackberry?". Folk frågar var jag står i iphone vs android-debatten och jag skrattar dem i ansiktet (fast obv är jag android, jag har ju en sån surfplatta).

Den största nackdelen är att ca noll appar finns tillgängliga, så det här med häftiga mobilspel är kört för mig. Visst, jag har dem på surfplattan, men det gör en ju inte särskilt flexibel. Neko Atsume är nice, men när man bara kan kolla sin bakgård två-tre gånger om dagen? Not so much.

Så igår SMSade min bror (som också har en Blackberry) och ba "jag har hittat ett sätt att få appar till telefonen. Du behöver bara hittas akp-filen för appen så kan du installera". Jag ba "whaaaat, kan man ha Spotify?" och han svarar "det kan ju bara ladda ner från Amazon Apps" (den andra app-marketen på Blackberryn, förut BB World eller vad det heter).

WHAT THE!? Har jag kunnat ha fucking Spotify i mobilen all this time!? Vet ni ens hur trött jag är på musiken på min telefon? SÅ. TRÖTT. Varje gång jag går hemifrån efter att ha lyssnat på en chill spellista och måste välja mellan de fem skivor jag hört en miljard gånger på telefonen vill jag typ gråta. OCH SÅ VISAR DET SIG ATT JAG KUNNAT HA DET HELA TIDEN!?

Helt sjukt. Men nice. Lyssnade på vägen till jobbet idag och det funkade skitbra. Det enda jag lyssnar på som inte finns på Spotify är Taylor Swift (vars 1989 finns på telefonen redan), så om jag nånsin får ett sug efter det är jag set. Fantastiskt.

Älskar fan teknik. Har varit skeptisk mot Spotify länge men nu tycker jag det är aschill, till och med med reklam. Eftersom jag har Netflix och Viaplay (nån som har HBO Nordic och vill dela med sig? ;) har jag slutat ladda ner film för ORKA. Ja, den där serien är säkert jättebra, men det är ju så jobbigt att gå in på en hemsida och fixa när jag bara kan starta Netflix och titta på något annat istället. Samma sak med musik. Okej, några artister finns inte på Spotify, men då skiter jag väl i dem då. Så bra är inte deras musik ...

Hade jag läst det här inlägget för några år sen hade jag nog fnyst lite högdraget, men med ålder kommer visdom. Eller snarare lathet, om jag ska vara helt ärlig ...

True story.

Inga kommentarer: