fredag 8 januari 2016

Review: Star Wars, Episode V: The Empire Strikes Back

Star Wars, Episode V: The Empire Strikes Back Star Wars, Episode V: The Empire Strikes Back by Donald F. Glut
My rating: 5 of 5 stars

Okej, låt oss vara ärliga, jag skulle inte ge den här boken fem stjärnor om det inte var Star Wars. Den är inte direkt välskriven. All tell, no show. Den ger inte direkt något djup till karaktärerna heller. Men hallå, det är Star Wars, så jag älskar den. Låt oss diskutera några citat!
"She began to laugh harder now. "I'd just as soon kiss a Wookiee."
"I can arrange that." He moved closer to her, and she looked radiant even in the cold light of the ice chamber. "Believe me, you could use a good kiss. You've been so busy giving orders, you've forgotten how to be a woman. If you'd have let go for a moment, I could have helped you. But it's too late now, sweetheart. Your big opportunity is flying out of here."
[...]
"You're as cold as this planet!"
"And you think you're the one to apply some heat?"
"Sure, if I were interested. But I don't think it'd be much fun."
Alltså oh my fucking gods, är inte det här det bästa exemplet på less is more som ni nånsin sett? Varför var de där sista replikerna nödvändiga? Det förstör en av de bästa scenerna i filmhistorien med lite casual sexism. Förlåt, men det här är så inte Han!? Han skriker "you could use a good kiss" och springer iväg för att han är skitsuuur över att Leia inte vill kyssa hono, inte för att hon inte är kvinnlig nog wtf???? Jag vet inte, jag har aldrig fått intrycket av att Han ser sig själv som gods gift to women (det är så fanon) och att Leia borde vara tacksam över att få honom. Som mest skämtar han om att han är snygg, men jag tvivlar på att han nånsin kom över den där "a princess and a guy like me"-grejer. Dra åt helvete med det här.

(Ja, Leia/Han-scener störde mig som fan i den här boken. Vänj er vid att jag klagar.)
[Leia falls into Hans arm while aboard the Millenium Falcon.]
"Why, Princess," he said, pleasantly surprised, "this is so sudden."
At that, she began to pull back. "Let go," she insisted, trying to move out of his arms. "I'm getting angry."
"Han saw the old familiar expression of arrogance beginning to return to her face. "You don't look angry," he lied.
"How do I look?"
"Beautiful," he answered truthfully, with an emotion that surprised him.
Leia felt suddenly, unexpectedly shy. Her cheeks flushed pink and, when she realized she was blushing, she averted her eyes. But she still did not really try to get free.
Han somehow couldn't let the tender moment last. "And excited," he had to add.
Leia became infuriated. once again the angry princess and haughty senator, she quickly moved away from him and drew herself up to her most regal bearing. "Sorry, Captain," she said, her cheeks now reddened in anger, "being held by you isn't enough to get me excited."
"Well, I hope you don't expect more," he grunted, angrier at himself than at her stinging words."
Återigen, UGH. Här är bra meta om den här scenen som den är i filmen, och efter att ha läst den stör den här biten mig ännu mer. SPECIELLT som Han säger "I hope you didn't expect more" i boken snarare än den fantastiska "sorry, sweetheart, I don't got time for anything else". Och varför skulle han förstöra allt med den där "and excited"-repliken? Alltså det är så uppenbart att han vill krama Leia och kyssa henne och allt är så romantiskt och så förstör han det utan anledning? Nej, jag köper det inte.
Long white hair was parted down the middle and hung down on either side of the blue-skinned head.
YODA ÄR FUCKING BLÅ.
[Leia and Han have their "dialogue before their first kiss, v similar to the movie except Han doesn't use Leia hurting herself as an excuse to take her hand, he just does it]
"Before she could finish, Han Solo drew her to him and felt her body tremble as he pressed his lips to hers."
Okej, jag klagar på detaljer, men jag gillar inte att han drar henne till sig. Jag gillar det bättre i filmen när de kysser varandra snarare än att jag får "this time she didn't resist" påpekat till mig. Och de avbröts inte av 3PO här vilket gör att de var tvungna att sluta kyssas själva och det blir konstigt. Jag gillar det inte.
Out of the darkness a light appeared - the blue flame of a just-ignited laser sword. In its illumination Luke saw the looming figure of Darth Vader raise his lighted weapon to attack, and then lunge.
Darth Vader har ett blått ljussvärd!!! Jag tror det är första gången i böckerna som färgen beskrivs på något ljussvärd, och det låter som att alla är blå. Var det planen från början?
"I love you," she said softly. "I couldn't tell you before, but it's true."
He smiled his familiar cocky smile. "Just remember that, because I'll be back."
Jag har hört att repliken var så här från början men jag har också hört - tror jag - att han skulle säga "I love you too". Jag vet historien bakom ändringen och jag kan inte föreställa mig att det var en lika känd replik om den varit som den tänkts från början. Det är gulligt, på sitt sätt, men inte lika episkt som "I know".
"No," Vader replied calmly. "I am your father."
Men vissa saker är exakt som i filmen och det är de bästa delarna. Hittills.


True story.

Inga kommentarer: