söndag 20 december 2015

Review: Väckelse

Väckelse Väckelse by Stephen King
My rating: 4 of 5 stars

Lägger in den här både som läst på engelska och svenska, för jag läste hälften i min fysiska svenska bok och hälften online på jobbet. Det har varit ett par inte särskilt stressiga jobbdagar.

Jag är alltid lika imponerad av Stephen Kings förmåga att skriva böcker som utspelar sig under en hel livstid, för personligen har jag svårt att dra ut en plot i mer än några veckor när jag skriver. Och även om det alltid blir några delar som mest är exposition så ... gör det inget.

Det var väldigt nära att boken fick fem stjärnor, men som man kan förvänta sig från en King-roman älskade jag inte slutet. Jag tror att jag förväntade mig någonting i stil med Jurtjyrkogården, fast jag antar att han inte kunde göra riktigt något sådant utan att upprepa sig själv. Istället blev det något mer i stil med Om en Buick 8, och den boken var ju också jättebra till slutet. Fast, inget av sluten förstörde hela boken för mig, speciellt inte med tanke på hur mycket jag gillade allt som ledde upp till det.

Och det tog sin tid på vägen. Det är rätt uppenbart på en gång vart de elektriska experimenten är på väg, om inte annat bara på grund av titeln, men det faktum att den tar sin tid är inte en dålig grej. Jag fattar liksom varför karaktären inte insåg förrän det var alldeles för sent.

Dessutom: lesbians. Inte så mycket, men lesbians.

View all my reviews

True story.

Inga kommentarer: