måndag 14 december 2015

Review: Swamplandia!

Swamplandia! Swamplandia! by Karen Russell
My rating: 2 of 5 stars

NU KOMMER DET SPOILERS (HO)

Jag var sååååå taggad på den här. När jag läste St Lucy's Home ... ville jag verkligen att alla de novellerna skulle bli romaner, så jag blev jätteglad när jag hittade den här på biblioteket. Swamplandia! var inte min favorit av novellerna, men jag gillade den.

Och boken började bra. Det är en konstig setting, men en som jag gillade, en som jag inte riktigt sett innan. Det fanns mörka grejer i bakgrunden, men inte fö rmörkt, bara mörkt nog för att sätta tonen och ge karaktärerna en bra anledning till att dela på sig. Det mesta iaf. Vissa delar var lite konstiga, typ hur andarna introducerades. Men jag gillade det.

Sen fick vi plötsligt två perspektiv, ett i första personer och ett i tredje, och det irriterade mig. jag hatar det: det tar mig helt ur storyn för det gör mig så medveten om att det är en berättelse. Om Ava pratar med mig, läsaren, vem är det som berättar Kiwis del, den i tredje person?

Men okej, jag kan förlåta det. Även om Kiwis story var ganska tråkig så gillade jag att se vad han höll på med, fast jag kan inte påstå att det berikade boken eller ploten alls. Det var, lite, viktigt senare, men jag tycker inte att sättet som allt slutade på och hur historien knöts ihop var särskilt rimligt. Det hade kanske varit bättre att inte se hans perspektiv alls och bara ha en random Kiwi ex machina på slutet utan förklaring.

Och så, förstås, våldtäkten. Jag hade egentligen ingenting emot plot twisten, att det inte fanns någon magi (fast lite lurad kände jag mig), och att Fågelmannen var ond ... men var det verkligen tvungen att involvera våldtäkt av den trettonåriga huvudpersonen? Jag är säker på att han kunde haft något annat ondskefullt motiv, eller så hade han inte behövt lyckats, så vi slapp läsa om det. Det förstörde boken för mig, men jag antar att när man skriver sån skit nomineras man för Pulitzers. ~*Edgy*~ och så vidare.

Innan det, trots att jag fann den lite ojämn och inte älskade den, var jag inne på att ge boken fyra stjärnor, men den plot twisten och det mycket hastigt ihopknutna slutet som knappt var logiskt förstörde boken för mig så jag ger den bara två. Jag trodde jag skulle få läsa en helt annan bok än den jag läste.