torsdag 23 oktober 2014

Sisterhood of the World Bloggers Award (wtf)

Har blivit nominerad till någon sorts "award" av Hanna??? Fattar inte riktigt hur det är ett award och inte bara your average meme, men svara på frågor är alltid kul så let's go!


Regler för utmaningen:
1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg.
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg.
3. Svara på de 10 frågorna som du fått.
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor.

Okej. Tack Hanna för att du nominerade mig, vet att jag alltid kan lita på att få roliga utmaningar från dig. Loggan är där. Right, då ska det svaras på frågor!

1. Vad var den senaste boken du läste klart?

Igår läste jag How Not To Write A Novel av David Armstrong. Jag tyckte om den, även om titeln var missledande. Den handlar om hur det är att vara en midlist author, så jag tyckte den var väldigt lärorik liksom.

2. Har du böcker liggandes bredvid sängen? I sådana fall: vilka?

Eftersom hela min bokhylla står bredvid sängen har jag ju en del böcker bredvid. Men jag har en speciell hylla i bokhyllan för just böcker att läsa, som för tillfället ser ut såhär:

Nevermind ljuset, det är min ljusslinga som stör
Vissa böcker (typ de längst ner) har legat där alldeles för länge. Speciellt Alexander McCall Smiths böcker, men det är för att det är bok två i vardera serie och jag har inte läst första.

3. Vilken är den i särklass sämsta boken du läst? Varför?

Vellum av Hal Duncan. Jag visste efter typ trettio sidor att jag hatade den, men jag ger inte upp på böcker och dessutom behövdes en orange bok till bokyatzyt. UGH. Tog mig tre dagar att läsa ut, I did not enjoy it. Här är min goodreads-review, jag är rätt stolt över den eftersom jag fick två nya följare efter att ha skrivit den.

4. Om du skulle rekommendera en bok till någon som hatar att läsa, vilken skulle det vara då?

Jag tror inte att jag kan göra det, för jag fucking älskar att läsa och läser typ allt. Liksom, min syster har alltid hatat att läsa (hon sa en gång i gymnasiet att hon "aldrig läst en hel bok, man hoppar ju alltid över några sidor"), men för några somrar sedan börjar hon - på rekommendation av sina vänner - läsa lite självbiografier av typ Bingo Rimér och Linda Rosing, och de tyckte hon var nice. Sedan gick hon vidare till Fifty Shade of Grey, något som jag aldrig skulle rekommendera, och fucking loved it. Hon berättade att hon suttit i en och en halv timme och bara läst oavbrutet för att hon tyckte de var så bra. Min syster!? Som aldrig läser!? It's unheard of. Så jag antar att min rekommendation är att fråga någon som gillar typ samma grejer som du och ta en bok som är populär just nu eftersom den antagligen är väldigt engagerande och lättläst isf.

5. Om du fick bo i en bok, vilken skulle du då välja?

Temeraire-serien tror jag. Typ exakt som vår värld, fast med drakar. Jag spenderar nog lite för mycket tid med att fundera på hur den världen kommer att vara några hundra år senare. GE MIG DRAKAR.

6. Vilken bokkaraktär skulle du kunna tänka dig att gifta dig med?

Wow, bra fråga. Daenerys Targaryen kanske?

7. Har du läst mest manliga eller kvinnliga författare?

I livet vet jag inte, men i år ser det - efter ett snabbt överslag - ut att vara ganska jämnt, om man bara ser till antal författare. Jag har inte orkat räkna ut vilket kön jag läst mest böcker av än.

8. Vilken bok beskriver bäst hur ditt hem är inrett?

Jag ... what!? Jag har ingen aning. Eller ok, det finns en karaktär i någon av Sweet Valley-böckerna som har inrett sin lägenhet i svart, vitt och rött och det har jag med, så vi säger väl det. Fuck knows vilken bok det är, jag har inte ens läst dem.

9. Är det viktigt att läsa böcker?

Jaaaa! För vissa personer (typ mig) är det oumbärligt, men jag tror att nästan alla kan få ut någonting av att läsa en bok eller två ibland. Man lär sig väldigt mycket genom att läsa böcker.

10. Förklara i en mening varför din favoritbok är din favoritbok!

För att den är fucking amazing. Mina favoritbok är LotR, men jag vettefan hur man sammanfattar det i en mening. Och ärligt talat behöver man inte förklara det heller, det räcker med att säga att man älskar den tycker jag.

Right, då var punkt tre avklarad, vidare mot punkt fyra, utmaningarna. Jag känner inte tio bloggare att utmana, men fuck it, jag gör ett försök: Chriss, Secchan, Zackrid, Trams, Linda (ingen av de tre sista har bloggat på över ett år, jag har väldigt låga förväntningar), samt vem som helst som läser detta och vill göra det, framför allt personer från Mugglis som jag inte vet följer min blogg.

1. Vilken är den första bok du minns att du läste?
2. Läste du mer eller mindre när du var yngre?
3. Om du börjar läsa en dålig bok, ger du upp eller fortsätter du?
4. Vilken genre läser du helst?
5. Hur många gånger har du klarat NaNo?
6. Brukar du sätta mål för ditt läsande? Varför/varför inte?
7. Hur väljer du ut vilka böcker du ska läsa?
8. Vems rekommendationer litar du mest på?
9. Skriver du recensioner på böckerna du läser?
10. Har du någon gång läst en bok enbart pga titeln? Var det ett bra beslut?

Dåså, go for it!

True story.

3 kommentarer:

hannaaaa sa...

Hhehehe fattar inte heller hur det är en award...? Tror det är bara för att få folk att svara, för folk ba JAG HAR VUNNIT NÅTT? Eller något sånt?
Jag tänker svara på dina frågor bara för att jag fick lust. Och also, hur fan vet du att det finns en sådan karaktär i Sweet Valley om du inte läst?!

1. Vilken är den första bok du minns att du läste?
Den första bok jag minns tyyydligt att få läst till mig är Mio min mio, som min pappa högläste för mig. Som jag läste själv, så är det nog någon fembok. Fucking loved dom där böckerna. Men blev alltid hungrig för de åt så mycket.

2. Läste du mer eller mindre när du var yngre?
Myyyyyycket mer, tyvärr.

3. Om du börjar läsa en dålig bok, ger du upp eller fortsätter du?
Jag ger upp. Sån är jag.

4. Vilken genre läser du helst?
Chick lit med lite mysterie-inslag.

5. Hur många gånger har du klarat NaNo?
TRE!!!!!

6. Brukar du sätta mål för ditt läsande? Varför/varför inte?
Aldrig seriöst, men jag har blivit inspirerad att göra det nästa år. Hur?? Vart hittar jag?

7. Hur väljer du ut vilka böcker du ska läsa?
Oftast hör jag något om dem, men annars kan det vara ett omslag eller en blurb som ser intressant ut.

8. Vems rekommendationer litar du mest på?
Bland annat dina!

9. Skriver du recensioner på böckerna du läser?
Nej men har blivit inspirerad att joina goodreads och göra det efter att ha sett dig skriva där. Kanske skulle motivera mig lite. SKA GÖRA DET, FAKTISKT. Du är en sådan inspiration.

10. Har du någon gång läst en bok enbart pga titeln? Var det ett bra beslut?
Hehehehe ja när jag var yngre hittade jag någon bok som innehöll sex i titeln, och ba "heheheheeheh". Bra beslut.

Ell sa...

HAHAH, jag vet för jag har läst nästan alla recaps på 1bruce1!

Jag tycker läääätt du ska skaffa goodreads! Man kan skriva reviews eller bara ge en rating, hålla koll på vad man läser, få rekommendationer och såklart sätta mål på hur mycket man vill läsa under året! Älskar den sidan. :D

hannaaaa sa...

Skaffat, och tror jag lyckades adda dig!!