lördag 4 oktober 2014

Books don't get written, they get rewritten

Eftersom Chriss skrev lite om sin skrivprocess på sin blogg kände jag mig inspirerad att göra någonting liknande. Min skrivprocess är inte särskilt intressant, eftersom den mest går ut på att skriva 50,000 ord på en månad och sedan tillbaka på berättande och fråga mig själv "vad i helvete har jag skrivit egentligen?".

Ärligt talat tycker jag att jag blivit ganska duktig på att redigera, någonting som jag för några år sedan inte ens visste hur man skulle göra. Så jag tänkte helt enkelt att jag skulle berätta för er hur jag gör när jag redigerar, ifall ni - som jag gjort många gånger - suttit där med ett första utkast och undrat hur fan man går vidare och gör någonting bra av det här.

För det första måste man ju vänta lite mellan att man skrivit klart sitt första utkast tills man börjar redigera det: Stephen King rekommenderar minst tre månader (har jag för mig, tre månaders paus efter tre månaders skrivande), personligen gillar jag att skriva i november och redigera i mars (då det är National Novel Editing Month, som dock verkar lite nerlagt för tillfället: no matter, man kan redigera ändå).

Jaja, steg ett är att läsa igenom sitt manus igen. Jag brukar försöka att inte göra några redigeringar i det här stadiet, möjligen rätta felstavningar. Ser jag en mening, eller ett helt stycke, som verkar lite fult skrivet använder jag Words överstrykningspenna för att markera det med typ grått eller nån annan tråkig färg. Är det något jag måste kolla upp eller något som motsäger något som händer tidigare/senare i berättelsen gör jag en kommentar om det (om ni aldrig använt kommentarer finns de under Granska-fliken i Word).

Samtidigt som jag gör det här skapar jag en powerpoint, och gör en ny slide för varje kapitel. Såhär, till exempel:


Har har vi allt vi behöver veta om kapitel två: vilka scener som finns, i vilken ordning de de dyker upp, samt lite allmänna kommentarer om kapitlet (där en cirkel betyder att jag ska ändra någonting och en bock att jag ändrat whatever kommentaren handlade om). Det bästa med det här är att när har tråkigt kan man alltid roa sig med att göra sin powerpoint snyggare:


Här ser man också att jag debatterat med mig själv om huruvida jag ska byta namn på det här kapitlet eller inte, vilket jag i slutändan inte har gjort för jag tycker det är ganska roligt. Samt att jag uppmuntrat mig själv med kommentaren "bra kapitel!", för sånt kan man behöva ibland.

Smartart, som jag använt för att sortera scenerna, är typ det bästa som finns. Anledningen till att jag skriver upp alla scener såhär är att man kan få en bra överblick om i vilken ordning allt i berättelsen händer, och behöver någonting flyttas till en annan del av berättelsen kan man lätt organisera om allting. Om man har mycket tid och rum kan man göra samma sak med post-it-lappar till exempel. :P

Smartart är också asbra till att göra tidslinjer:


Den här berättelsen är än så länge bara i planeringsstadiet, men ni förstår principen i alla fall. Jag har inte haft tidslinjer när jag börjat skriva för mina två senaste projekt, men att fixa en under redigeringen var extremt praktiskt för att inte förvirra sig själv.

Om det dyker upp en ny karaktär i ett kapitel brukar jag slänga in en slide för dem efter vederbörande kapitelslide också, de brukar se ut typ såhär:


Om karaktärerna i fråga inte är drakar brukar jag lägga in bilder av dem som jag gjort i diverse doll makers på internet, eller skådespelare som jag tycker skulle passa för rollen, men det är så töntigt så det får ni inte se någon bild på. Sen har jag sorterat alla mina karaktärer i Hogwartselevhem också, för det är en viktig karaktärsdetalj för mig i alla fall.

Gör man det här kontinuerligt under första genomläsningen av manuset kommer man till sist ha en powerpoint där alla scener finns insorterade under respektive kapitel, en ordentlig tidslinje, samt karaktärsslides med detaljer om alla ens karaktärer i berättelsen. Jag lägger gärna in annan skit där också, som DnD moral alignments:


 Eller slides med en pros and cons-lista över vad exakt som ska vara berättelsens MacGuffin:


När man gjort det här är det lätt att gå tillbaka till varje individuellt kapitel och skriva om de gråmarkerade delarna, bocka av kommentarerna i powerpointen, och fixa till vad det nu är man skrivit för kommentarer i Word. Och när det är gjort? Grattis, du är just klar med andra utkastet!

True story.

2 kommentarer:

Chriss sa...

Hahaha, alltså, jag känner att du är typ tusen gånger mer organiserad än vad jag är; men det är ju det som är så fint, att alla gör på olika sätt!

Ell sa...

Organisation är väldigt viktigt för mig. X) Så viktigt att det blir ytterligare ett sätt att prokrastinera på...

Indeed! Menar inte att mitt sätt är det enda eller bästa, men många på mugglis verkade gilla idén så tänkte dela med mig. ^^