måndag 8 mars 2010

Oscarteorier

Let's see... vad tror vi?

Bästa dokumentärfilm
Burma VJ
The Cove
Food, Inc.
Which Way Home

Måste vinna. Måste uppmärksammas mer. Kom igen, The Cove!

Bästa sång
Almost There - Prinsessan och grodan
Down in New Orleans - Prinsessan och grodan
Loin de Paname - Paris 36
Take it all - Nine
The Weary Kind - Crazy Heart

Almost there var den enda låten jag tyckte var bra i den filmen, men den var å andra sidan väldigt bra. The Weary Kind har dock en fördel i och med filmens handling osv.

Bästa animerade film
Coraline
Den fantastiske räven
Prinsessan och grodan
The Secret of Kells
Upp

Ingen av filmerna här har någonting att komma med i jämförelse med Upp. Det bara är så.

Bästa regi
James Cameron - Avatar
Kathryn Bigelow - The Hurt Locker
Quentin Tarantino - Inglourious Basterds
Lee Daniels - Precious
Jason Reitman - Up in the Air

Dags att skriva historia och låta en kvinna vinna bästa regi? Yes, it is!

Bästa originalmanus
The Hurt Locker
Inglourious Basterds
The Messenger
A Serious Man
Upp

Som sagt fick jag en uppenbarelse pga den här filmen och fattade vad det handlar om, så jag tycker absolut den ska vinna. :D

Bästa film
Avatar
The Blind Side
District 9
An Education
The Hurt Locker
Inglourious Basterds
Precious
A Serious Man
Upp
Up in the Air

Det här är SÅ svårt, men jag tror jag att när jag tänker efter noga så hejar jag på Upp, men tror på Precious. Eller Hurt Locker. Egentligen hejar jag på District Nein också, men let's face it det är en sci-fi och det är nästan lika illa som att gå full retard.

Bästa manliga huvudroll
Jeff Bridges - Crazy Heart
George Clooney - Up in the Air
Colin Firth - En enda man
Morgan Freeman - Invictus
Jeremy Renner - The Hurt Locker

Jag hoppas absolut på Jeff Bridges här, jag tyckte han var jättebra. Jag har dock inte sett Colin Firth eller Freeman, och de två är ju helt klart mest politiskt motiverade att vinna (en straight man som spelar bög, och en svart man som spelar Mandela). Men jag tror nog på Freeman ändå.

Bästa kvinnliga huvudroll
Sandra Bullock - The Blind Side
Helen Mirren - The Last Station
Carey Mulligan - An Education
Gabourey Sidibe - Precious
Meryl Streep - Julie & Julia

Jag hejar såklart på Meryl Streep - hon förtjänar en tredje Oscar! Men allting tyder på Sandra Bullock, vilket är konstigt för Gabourey Sidibe känns som det naturliga valet...

Bästa manliga biroll
Matt Damon - Invictus
Woody Harrelson - The Messenger
Christopher Plummer - The Last Station
Stanley Tucci - Flickan från ovan
Christoph Waltz - Inglourious Basterds

Cristoph Waltz känns som en naturlig vinnare, och jag har inget som helst emot om han vinner... men det vore NICE om Woody Harrelson vann för den rollen!

Bästa kvinnliga biroll
Penélope Cruz - Nine
Vera Farmiga - Up in the Air
Maggie Gyllenhaal - Crazy Heart
Anna Kendrick - Up in the Air
Mo'Nique - Precious

Det går inte att diskutera. Hon är så jävla bra.

True story.

Inga kommentarer: