måndag 8 mars 2010

Catching up, del tre

Så, final Oscar catching up!!! Här kommer lite tankar om filmerna, jag planerar ett inlägg där jag spår vilka som kommer vinna vad (antagligen postar jag det under röda mattan), och sen på tisdag eller när jag nu vaknar till liv igen kommer ett till inlägg om hur det gick och vad jag tycker om det. Under galan kommer jag SÅKLART twittra hela tiden, och jag hoppas någon joinar mig (inte bara Zackrid som ska titta med mig :P).

Det här var en bra film, faktiskt. Det handlar om en bomb squad (jag vet inte vad det heter på svenska - säger man bombgrupp eller finns det ett fancy ord för squad?), och bomber är ju jättespännande för man vet ju aldrig när de ska sprängas! Så man har konstant spänning, men också intressanta karaktärer med en trovärdig relation sinsemellan. Det enda dåliga är slutet, mest för att vi har sett det förut.

Det mest spännande med den här filmen var att jag ÄNTLIGEN fattade vad "bästa manus" handlar om. Jag insåg liksom att det finns inte en enda onödig scen i filmen, allting är på något sett relevant till ploten, så jag tycker verkligen den ska vinna där. Jag har inte sett The Messenger än, men jag tycker definitivt den här lätt ska vinna det priset.

Problemet med den här filmen är att det inte är något nytt i den. Inte för mig i alla fall, och nu kanske jag har ett visst intresse för mat (framför allt snabbmat förstås), men jag vet inte... någon på IMDB kommenterade på exakt samma sak och fick svaret att det nog mest är amerikanerna som FORTFARANDE inte fattat det här. Mycket möjligt.

Det bästa är dock att de pratade mycket om Monsanto, aka det ondaste företaget i hela världen. Jag vet inte om det är så känt varför de är onda (jag är insatt, men nästan enbart pga att jag jobbat för Greenpeace), så det är bra att någon annan tar upp det också. Man kan bara hoppas att det faktiskt går att påverka också.

A Serious Man. En svart komedi av Joel och Ethan Coen... nej, förlåt, men jag gillade inte alls den här filmen. Det var jävlarimig en svart komedi. Folk som har tröjor där det står "I wear black until I can find something darker" skulle kunna ha på sig den här filmen liksom. Och jag vill ju gilla den, för jag gillar deras senaste två filmer, men nej. Den var för svart och jag gillade den inte alls.

Neeeej, sluta vara elaka mot delfinerna. :( :( :( Okej, det där var kanske inte den mognaste kommentaren, men seriöst, den här filmen är så hemsk. Jag hoppas den vinner för det är inte bara en sjukt bra dokumentär, det är även en film om något som måste uppmärksammas. Det första jag gjorde när jag sett klart den här var att skänka 10 dollar till filmskaparna (ungefär vad en biobiljett kostar - det här är fan första gången jag känner mig dålig för att ha tankat en film!) och tryckte en O'Barry-tröja via Spreadshirt.

Visserligen är "det här är en film alla måste se" den största klyschan i filmboken, men det är sant. Den är brutal, men den är så bra. Jag grät nästan i slutet, och är det en dokumentär tycker jag att det säger en del.

Men vad ÄR det här för skit!? Jag vill tycka att det här är en bra film, det vill jag verkligen, för den har ju en rätt amazing cast... men det GÅR bara inte. Jag tror det till största delen beror på att det är massa djur som springer runt i människokläder, men jag vet inte... jag blir helt freaked out bara. Ploten är det inget fel på, fast de flesta karaktärerna är ganska dryga (jag hatar George Clooneys karaktär! Han är bara okej för att det är George Clooneys röst...).

Nej, min värsta mardröm nu är fan att den här ska vinna över Upp i Bästa animerade. Inte för att jag tror det, men ändå... man vet aldrig. Och att det här är en film för barn? Om jag hade sett den här som barn hade jag antagligen hatat den. Nu känner jag bara att den försöker alldeles för mycket. Speciellt musiken, som är så otroligt mycket Morricones Good, bad and ugly att det mest är irriterande.

Jag hade ingen aning om vad den här filmen handlade om, så det var ju lite spännande när man insåg att den handlade om två typer som lämnar dödsbud å amerikanska armens vägnar. Hur som helst var det en bra film, även om jag och Zackrid flummade sönder den med våra alternativa academy awards, aka Sektorn Awards. Mer om dem sen...

Woody Harrelson var i alla fall bra, men som Zackrid påpekade var det ju en ganska speciell roll att bli nominerad för. Fast gör man det bra ska man väl kunna bli nomimerad för vad som helst. Dock tror jag inte att han vinner över Cristoph Waltz, även om jag gärna vill att han gör det!

NUUU har röda mattan börjat och jag ska koncentrera mig på det för tillfället!

True story.

Inga kommentarer: