måndag 8 december 2014

Nästa projekt till ... rakning

Så, efter att ha vilat en vecka efter NaNo är det dags att ta tag i nästa skrivprojekt. Det blir en redigering av berättelsen jag skrev 2011, vilket var - som jag minns det - ett ganska oinspirerat år där jag spårade ganska mycket mot slutet. Bland annat hånglar min huvudkaraktär med Oded Fehrs karaktär i mumiefilmerna, och slutfighten är mot raptorer i Mordor och involverar paintballgevär. Clearly hade jag inte riktigt kommit över berättelsen från 2010.

Att läsa igenom den för att se om det var någonting värt att spara var väl en upplevelse i sig. Å ena sidan var det trevligt att få se att jag faktiskt har utvecklats som författare sedan dess, å andra sidan var det lite jobbigt att inse hur illa det låg till för bara tre år sedan. Jag vet inte hur mycket som kan skyllas på min brist på inspiration när jag skrev den.

Men grundstoryn håller, tror jag, om jag jobbar lite med den, och jag har inget annat att skriva just nu så jag kan lika gärna försöka göra någonting bra av det här. Det är nog ytterst få meningar av de 50,000 ord som skrivits som jag kan behålla, men det är väl roligt att ha någonting att bita i.

För att vara riktigt elak mot mig själv får ni ett exempel på när jag introducerar en av de viktigaste karaktärerna i berättelsen för min huvudperson. Detta sker på sida ett i boken, och det här är den första versionen som jag skrev 2011 (med kommentarer som skrevs under helgen):

Ursäkta kvaliten, ni får klicka för att läsa.
 Det här är den nya versionen, som jag skrev för typ fem minuter sen. Jag säger inte att det är Nobelprisvärdig prosa, eller kanske inte ens bra, men det är helt klart en förbättring mot gestaltningen från 2011:
Same.
Jaja, vi får väl se om det här kan bli något läsvärt i slutändan. Just nu känns det lovande, men det gör det å andra sidan alltid när jag börjar på ett nytt projekt, så det kanske inte betyder någonting.

True story.

Inga kommentarer: