torsdag 25 februari 2016

Vegan update

Sedan jag berättade om mitt beslut att äta mer veganskt (som börjar bli mer och mer "bli vegan" - igår gick jag tom och klagade i kassan på Max när mitt greenmål inte var veganskt) är jag säker på att ni suttit som på nålar och ba HUR HAR DET GÅTT!? Well, tänkte att jag skulle berätta om det här. Det har varit en process och jag är inte helt vegansk ännu (allt jag steker är t ex ovegansk, för jag pallar inte slänga en halvfull flaska smör & rapsolja av ren princip ... den får ta slut i sin egen takt), men jag har kommit en bra bit på vägen.

Lättast är nog att ta det måltid för måltid!

Frukost
Det här var mitt största orosmoment! Förr åt jag alltid en macka med ost och smör, ett glas juice, en skål jordgubbsfil med flingor och en kopp kaffe med mjölk, och som ni ser är ingenting av det veganskt!! Och jag som älskar frukost!! Ångest ångest!!

Det blev en del experimenterande. Ost och smör byttes med lätthet ut mot vegansk färskost (mkt god), fast man kan också ha typ vegansmör och gurka om man gillar sånt. Det blir fan billigare än koost, så det är ju nice. Mjölken i kaffet är numera havremjölk, fast jag har speciellt börjat köpa Oatlys iKaffet för den blandar sig bäst med kaffet. Annars har jag hört att vegangrädde ska gå bra i mjölk också, för den vanliga havremjölken brukar inte blanda sig så bra.

Jordgubbsfil var det ju bara att säga sayonara till, för veganfil är inte en grej. När jag testade müsli med naturell veganfil blev jag typ kräkfärdig, för det är helt oätligt och dessutom skitdyrt. Smoothies var ett alternativ, liksom gröt, men ååå vad jag tröttnar på gröt snabbt och smoothies dricker jag helst efter träning.

Lösningen blev ... chiapudding! Först gjorde jag bara grundreceptet, dvs mjölk och chiafrön, vilket smakade ingenting, men sedan hittade jag Vegan Overnight Oats (mitt recept: 1 mosad banan, 1,5 msk chiafrön, 1 dl havregryn, 1 dl mjölk). Alltså sååååååååå gott med med typ bär på, det blir som lyxfrukost varje morgon. Fast jag överkonsumerar bananer numera så jag äter det bara typ fyra gånger i veckan (de dagar jag inte springer och dricker en smoothie), resten av tiden blir det gröt.

Min frukost är iaf nice som fan nu och jag har inte alls saknat varesig ost eller fil. Det trodde jag inte.

Lunch
Nästa steg var lunch, dvs lättare luncher som jag äter de dagar jag inte jobbar. Det varierar mellan nudlar, panpizza och soppor (pulversoppor). Av dem var bara nudlar veganskt.

Men fear not! Det är skitenkelt och billigt att göra sina egna soppor, så numera kokar jag upp broccoli, potatis och lök tillsammans med grönsaksbuljong, mixar skiten ur det, kryddar lite, har i 1 dl grädde och sen kallar jag det lunch. Hur enkelt som helst att byta ut.

Middag
Här är jag inte riktigt lika hemma ännu. I'm working on it, så att säga, och det beror en del på den där smör och rapsoljan, men numera har jag iaf slutat köpa hem grejer som inte är veganska (förutom av misstag en gång) och jag letar efter recept att testa. Många av mina go to grejer är svåra att göra veganska, för det ska vara t ex Campbell-soppa eller keso i. Synd när man lärt sig att göra de grejerna helt perfekt och sen inte kan äta dem!

Men det går. Den här avokadopastan är helt vegansk och sjuuukt god, för att inte tala om bajsenkel att laga. I veckan testade jag den här krämiga pasta-grejen, och dog typ pga så gott. Säkert ännu godare som vegetarisk när man kan ha fetaosten på, men men.

Det enda jag inte vet hur jag ska göra med är den amerikanska hamburgerdressingen. Jag älskar vegoburgare och äter det seriöst en gång i veckan, och även om det var enkelt att plocka bort osten har jag insett att dressingen innehåller ägg och jag vet fan inte hur jag ska göra där. Finns det ett lågbudgetalternativ utan ägg? (Protip: ägg är dyrt. Alla lågbudgetalternativ gör ofta sig själva veganska bara för att de utesluter dyra produkter som ägg) Ska jag låta det vara min enda last? Kan man göra sin egen? Jag vet inte hur jag ska göra och snart är dressingen slut hemma ...

Äta ute
Är verkligen inte en person som går på restaurang och äter ute, men jag käkar gärna snabbmat. En eller två gånger i veckan, beroende på om jag unnar mig en falafelrulle till helgen eller ej (annars äter jag och Trams ute när vi går på bio). Snabbmat är faktiskt inget problem: vi alternerar mellan Taco Bar och Max, och det förstnämnda kan enkelt göra sina rätter veganska genom att ta bort ost och gräddfil (det gör dock allt jättestarkt, nooo!) och Max lanserade just värsta feta vegomenyn. Allt utom halloumiburgaren går att få veganskt, men självklart är gamla klassiska Greenmålet fortfarande min favorit. Den veganska burgaren är så pretto och dessutom stark och det är ju inte min grej alls. Det enda tråkiga är att jag inte kan dricka mjölk längre, får nöja mig med äckliga festisar (jag dricker väldigt sällan läsk).

En gång har jag ätit på riktig restaurang, på pappas födelsedag, men det fanns ingenting veganskt där (det var en italiensk restaurang). Är ju inte militant ännu så passade på att käka en hel pizza, dricka kaffe med mjölk och äta glass till efterrätt. De kan lika gärna hänga en för ett får som för ett lamm ....

Snacks
Jaha, och vad äter man annars då? Bara bananer? Nope. Inte alla chips, men många, är veganska, t ex mina favoriter lättsaltade (jag vet två personer som har de som favoriter, och det är jag och Martin ... som numera både är veganer. Perfekt.), och jag har även upptäckt att smörpopcorn (iaf ICAs) är veganska. Annars har jag ätit mkt chokladbollar och punschrullar (ICAs är veganska, men inte Delicatos ... för ägg är som sagt dyrt!).

Jag har bakat lite veganskt också! De här Banana Strawberry Oatmeal Squares är jättebra som mellanmål. Igår gjorde jag DOUBLE CHOCOLATE CHIP COOKIES (stora bokstäver pga amazing). Receptet är som ni kanske ser inte veganskt, men jag tweakade det med mjölkfritt smör, mörk bakchoklad ("kan innehålla spår av mjölk" men vafan) och istället för ägg använde jag chiafrön och vatten (länken har även andra förslag, men valde bort banan pga ville inte ha smaken och linfrön pga giftigt). Det blev skitbra??? Bjöd på dem på jobbet idag och alla mina kollegor har kommit och sagt att de är jättegoda och frågat hur de blev veganska.

Jag fyller år nu på lördag och jag hade egentligen velat ha en vegansk tårta i form av BB-8, men jag tror det kan vara lite sent påtänkt nu. Jag har jobbat för mycket, men nästa år blir det fan en sådan om jag så ska tvingas baka den själv. Mamma och pappa är iaf snälla och gör vegansk mat i form av nachos, så det kommer nog bli nice. :D

Nu fick jag ta en paus i bloggskrivandet för säkerhetsvakten dök upp och började prata vegansk mat. Han hade hört mig nämna att jag började äta veganskt vid årsskiftet och ville prata om det. Han var visst också en sån som gått från att vara köttätare till vegan, men enbart av hälsoskäl. Vi enades om att det var ovanligt många veganer på den här arbetsplatsen. Måste säga att jag aldrig tippat på att han skulle vara vegan, men jag har börjat inse att vi är jävligt många fler än man tror. Har alltid varit skeptisk mot en framtid där alla är vegetarianer eller veganer, men jag börjar undra om det kanske inte är en möjlighet trots allt ...

True story.

2 kommentarer:

hanna sa...

Försöker också äta mer veganskt, just nu några gånger i veckan i alla fall! B&J har ju lanserat fyra veganska smaker, vet inte om de kommit till Sverige än, men när jag fick höra det kände jag att jaaa, skulle nog kunna bli vegan hehe. Fast ost asså. När en god vegansk chevré finns ska jag kapitulera.

Ell sa...

Nice! Jag har också sett det, hoppas verkligen de dyker upp här snart. Har gjort egen vegansk glass genom att mörda en banan med lite blåbär och det är också rätt nice. ^^

Hahah, jag saknar inte ost så mycket? Men äter det ju egentligen inte jätteofta, förutom ostmackan på morgonen, och den gick lätt att byta ut. Visst, känns lite segt att jag inte kan testa halloumiburgaren på Max, men ... nee, jag överlever faktiskt. ^^ Dock om jag flyttar ut på landet och skaffar egna höns ska jag lätt börja med ägg igen.