fredag 13 januari 2012

She goes down är enligt Aftonbladet en sjukt förnedrande låt, antar jag

Ni har inte missat det här med bandylaget vars taktiker fått namn efter tjejer, och sexet de påstås gilla? Här kan ni läsa Aftonbladets artikel om det hela. Jag tror inte någon inte håller med om att det här är olämpligt, speciellt med tanke på att killarna i fråga är 14 och inte ens borde ha sex ännu. Folk är - som sig bör - upprörda.

Det är bara det att Aftonbladet missar poängen, som vanligt.

De får till exempel lära sig att Petra gillar hårda tag.
”I sängen kan du riva sönder hennes kläder och smiska henne på rumpan.”
Även Sofia verkar vara väldigt intresserad av sex och sexighet. 14-åringarna får lära sig att hon både gillar att klä sig utmanande och ta för sig i sängen.
”Genom att i rätt läge hångla och tafsa på Sofia får vi ut optimalt resultat.”
Men alla kort är uppenbarligen inte kvinnoförnedrande, ty Jennifer är en fin flicka.
”Jennifer måste man vårda kärleksfullt, krama, vara rädd om”.

Självklart. För det är det som är förnedrande, eller hur? Att "Sofia" och "Petra" gillar hårda tag i sängen? Allvarligt talat, ska man ge tränaren någon form av cred (mer än man ger Aftonbladet i alla fall), så har han åtminstone fattat en sak: tjejer gillar olika saker i sängen. En del vill ha hårda tag, och andra, tja, de får man "vårda kärleksfullt", om man nu vill uttrycka sig på det sättet.

Det här går Aftonbladet helt förbi. Det som är förnedrande här är inte att de använder tjejer och sex helt out of context (och Sofia och Jennifer är inte direkt ovanliga namn heller, man måste nästan anta att killarna i fråga känner tjejer som heter så. Ännu bättre), utan det är sexet det handlar om. Tänder man på att bli smiskad då är man kvinnoförnedrad. Absolut.

Aftonbladet, jag ska sammanfatta det här så enkelt som möjligt för er: det finns ingenting kvinnoförnedrande med sex som båda parter är med på. Och för att göra det ännu enklare för er så ska jag använda mig av er egen favoritkampanj: vi gillar olika. Även i sängen.

Förlåt, men det där har jag varit arg på typ hela dagen. Aftonbladet får mycket av mitt rage idag...

True story.

5 kommentarer:

Li sa...

Håller verkligen med. Leave it to aftonbladet att helt missa en point...

(Höll på att skriva aftonballen. mvh tjej med sex på hjärnan)

hanna sa...

Exemplen är så jävla tydligt exempel på hora/madonna-komplexet. Madonnan som är en fin flicka som man måste ta det lugn med och så slampan som man kan knö på hur man vill. Tafsa på bara. Inte precis en bild som man vill att 14-åriga pojkar matas med.

Men Aftonbladet missat poängen, det misogyna är ju att använda tjejer som exempel över huvud taget, som att de liksom är saker och inte människor.

Ell sa...

Li: De är inte de smartaste kakorna i burken...

(HAHAHAHAHAH, bästa namnet på dem ever!)


Hanna: Preciiis.

Ch sa...

Tänkte också på det när jag läste Aftonbladets artikel. Meningen sa ju emot sig själv liksom.

Ell sa...

Ja, ett tag misstänkte jag faktiskt att den skulle vara ironisk, men jag tror inte det...