Bildkälla: http://www.gamereactor.se |
Kan vi prata lite om den här filmpostern? Okej, bra. Jag börjar.
Jag har inte sett den svenska versionen av Män som hatar kvinnor, och jag har inte läst böckerna, så egentligen ska jag nog hålla käft, men det är inte kul. Så I won't. Jag har läst en sammanfattning av böckerna på Wikipedia, och det är faktiskt inte sådär jättesvårt att få en uppfattning om den mest diskuterade karaktären just nu heller. Lisbeth, alltså. Jag vet inte om Mikael Blomqvist har någon personlighet, men det är inte så relevant.
Jag läste en artikel i Empire för några månader sen om filmen, och blev för första gången sugen på att faktiskt se den. Det är någonting med att se en amerikansk take på Sverige som verkar intressant, eller hur? Ännu roligare var det att läsa en brittisk tidning diskutera Sverige med amerikaner. Där har vi some crazy shit going on. Så fram tills igår (eller i måndags kanske det var), när jag läste den här artikeln i DN, och för första gången fick se postern, så kände jag faktiskt att det kunde vara kul att se filmen. Inte längre dock.
Det var bara några grejer i artikeln som jag ändå hade lite svårt för. Att tunnelbanan skulle gå i tid är liksom inte det enda som de har missuppfattat med Sverige, och den här filmaffischen har fått med en av de grejerna: taglinen. "Evil shall with evil be expelled" är en asball tagline för en film, det säger jag inte emot, och det är faktiskt sjukt passande att de tagit det från ett svenskt ordspråk: ont skall med ont fördrivas (de ville även använda sig av "det som göms i snö kommer upp i tö", vill jag minnas). Om ni inte hört det ordspråket förut är det okej, för det verkar inte de flesta jag pratat med gjort.
David Fincher (får jag väl anta att det var, men jag är faktiskt inte 100% säker där) gillade dock det, och jag fattade varför. Som sagt, en grym tagline. Problemet är att han inte ser det som en catchig tagline, han ser det som ett sätt att representera Sverige på. Det här ordspråket, menar han, är anledningen till att Lisbeth Salander är som hon är: "imagine growing up in a country where one of your most famous proverbs is that!" (citerat ur minnet) sa han fascinerat.
Visst ser man framför sig hur man skickar ut små tretttonåriga pojkar i skogen tillsammans med en vass pinne för att slåss mot onda vargar (och jag menar onda Saruman-vargar, inte de vanliga vargarna) för att "ont skall med ont fördrivas!". Den unga svensken kommer stapplandes ut ur skogen tre dagar senare, med en varg slängd om halsen, morrar lätt, och får en dunk i ryggen. "Nu är du en man, min son!"
Förutom att det är inte alls sant. Enligt Wiki handlar ordspråket om "ovetenskaplig läkekonst", aka, "oj, har du inte fått mens? Vi bränner ett lakan med lite blodrot så ska du få se att ont skall med ont fördrivas". Så visst blir det en ball tagline, men att påstå att det tankesättet är otroligt svenskt känns lite överdrivet. Då är väl snarare vårt behov av att alltid vara i tid något som vi växt upp med: "imagine growing up in a country where you're always expected to be on time!" :O
Men, visst, Fincher, kör hårt med din "dark Pippi Longstocking". Har alltid tyckt att det var en asbra liknelse för övrigt, min favorit Pippi-film var alltid "Pippi straffar en våldtäktsman".
Fast jag visste ju redan att de skulle använda det här som tagline, så kunde det verkligen få mig att bli så otaggad på att se filmen bara av att se det på postern? Nej, egentligen inte: men i kombination med resten gör det väl sitt till, om man säger så.
Det som står ut (haha) på postern är såklart Rooney Maras bröst. Jag vet inte riktigt vad de gör där: ska vi bli chockade? Typ "om de har bröst på postern, vad kan då tänkas hända i filmen? KOMMER TUNNELBANAN ATT GÅ I TID!?". Eller är det meningen att vi ska bli lite småkåta och känna att vi vill se filmen pga det? För helt ärligt, hade det varit t ex Robert Downey Jr som stod där halvnaken med Daniel Craig runt sig, då hade jag nog stått i kö för att se filmen oavsett vad den handlade om...
Jag vet att sex säljer, men jag tycker inte det är så mycket sex här. Daniel Craig ser inte direkt ut att tänka "fuck off, det här är mitt", utan snarare "om du vill ha det här får du betala". Och Rooney Mara, vad tänker hon ens? Kanske är det någon sorts hint till Lisbeths jobbiga bakgrund, att hon liksom känner sig helt likgiltig inför att stå där med bara bröst och en man runt sig? Jag känner att där ger jag nog filmposterskaparen lite för mycket cred faktiskt.
Kanske är det lite artsy med en svartvit poster och bröst? Tro mig, jag tycker filmposters kan vara konst, men det är inte vad det här är. Jag gillar egentligen inte Salander (enbart pga att min mamma beskrivit henne som en Mary Sue: "först kan hon spöa ner stora ryssar, och sen är hon så liten och nätt att hon nästan blåser bort i vinden?"), och jag vet inte om jag håller med Stieg Larssons sambo (som jag inte minns namnet på. Eva något?) om att Lisbeth är en feministikon ("because I said so!" - Stieg Larsson), men jämför med den svenska postern. Visste ni att (jag tror det var) En rökfri generation gick ut och klagade på postern för att Lisbeth ser så jävla cool ut att hon gjorde rökning coolt by association, och det var fan inte ett bra budskap att sända till ungdomar. Är amerikanska Lisbeth så cool att hon gör bröst coolt by association?
Det här skulle kunna vara så att Lisbeth av okänd anledning har tappat bort sina kläder, men ändå är redo att kick ass och Mikael av en slump gick förbi och tänkte "inte ska hon gå runt och visa brösten sådär" och tänkte att han skulle kyla henne lite - inte för att hon behövde det, utan för att han ville det - om det inte vore för det faktum att HAN MISSADE ETT BRÖSTEN. Din dumme fan, det är de utstickande kullarna du vill åt!!
Om vi utesluter sex, bad-assery, och chockfaktorn känns det bara som att vi kan dra en slutsats av den här postern: här kommer Mikael Blomqvist, tjolahopp, tjolahej, tjolahoppsansa, här kommer Mikael Blomqvist, här kommer faktiskt jaaag! Nej... eller jo, lite! För här kommer Mikael Blomqvist, med sin skyddsling Lisbeth Salander, som är så uppfuckade att hon inte ens vet att ta på sig kläder. Tur att hon har en stark man som kan hålla fast henne så hon inte blåser iväg i vinden i alla fall...
Poängen är i alla fall att det här kan vara världens sämsta filmposter: om någon satte upp den, och postern till New Year's Eve framför mig, och under pistolhot tvingade mig att välja en av filmerna att se skulle jag fan änåd välja New Year's Eve. Jävligt puckat drag faktiskt, för jag hade nästan tänkt betala för att se den här filmen!
True story.
8 kommentarer:
Haha alltså jag älskar dig! Och håller med! Jag var sjukt pepp på att se den här filmen för jag och Erik har pratat länge om det, men nu känner jag nej tack, så vi bokade in oss på Hamilton istället... Synd, för jag hade hopp om att The Girl with the Dragon tattoo skulle vara ganska häftig och bra, och jag gillar Daniel Craig men nej, aldrig ska man få vara glad.
Alltså när Hamilton känns som ett bättre alternativ, då har de inte lyckats, är min spontana tanke. X) Nej, men jag är faktiskt sjukt besviken. Har aldrig ens funderat på att se de svenska filmerna, så att de kom så här nära att få mig att se dem, och sen schabblade bort det... dåligt!
Vi får helt enkelt se Cowboys & Aliens för att stilla vår Daniel Craig-fix...
Hahahahah hahahahhha hahhahaha du är så JÄVLA BRA. I loves you! Nu ska jag länka detta på min blogg.
Fan vad jag älskar när du är arg. Kan du inte skriva "Ells lilla arga"?
Men vad faan! Och så har jag liksom inte ens sett affischen och hur obehaglig den ser ut. Bra rutet! Min kompis som sett fikmen (har inte sett den själv, bara läst böckerna) sa att Salander var mjuk och försiktig. Inte alls som "på riktigt". (Hehe)
Jag har hört att våldtäktsscenen i denna amerikanska remake skall vara oroande mycket romantiserad och sexualiserad.
Sååå det är allt input jag kan erbjuda. Såg den svenska och tyckte den var sådär. Karaktären Lisbeth är ju gubbsnusk personifierad.
Däremot var ju den amerikanska remaken på Låt den rätte komma in mycket bättre än den svenska tycker jag!
Hanna: Hahaha, tack!
Det borde jag fan göra...
Klara: Mjuk och försiktig låter inte ALLS som Salander av vad jag hört om henne. Herregud...
Erik: Men seriööööst. Är inte den våldtäktsscenen typ sjuuuukt brutal också? Hur orkar de?
Mkt sant om Lisbeth dock. X)
HÄDELSE! :O (Säger jag, som inte sett Let me in...)
Tycker det som är mest disturbing är hur de väljer att sexualisera en våldtäktsöverlevare. Har inte sett amerikanska filmen ännu, men har läst tillräckligt med artiklar för att inte vilja.
Well, å ena sidan måste man ju få vara sexig även om man överlevt våldtäkt (om man vill alltså), men jag kan liksom tänka mig att de gjort det på ett dåligt sätt. Har inte läst artiklarna du pratar om dock, har du några länkar? :)
Skicka en kommentar